Výzkum trhu

Trade Business Barometer v oblasti pohostinství a hotelnictví

Mezi respondenty projektu Trade Business Barometer společnosti GfK Praha jsou zahrnuti také podnikatelé a manažeři (Decision Makers) z oblasti pohostinství a hotelnictví z České republiky. Na jejich názory na situaci ve 4. čtvrtletí loňského roku a očekávanou situaci v prvním čtvrtletí roku 2003 v oblasti jejich podnikání jsme se dotazovali on line výzkumem v období 31.1. – 17.2.2003.

Hospodářská situace
Více než 1/3 z dotázaných podnikatelů a manažerů z oblasti pohostinství a hotelnictví je názoru, že se hospodářská situace v ČR v porovnáním s minulým čtvrtletím nezměnila. Celkem 34 % označilo stávající situaci za mírně zhoršenou. V porovnání s minulou vlnou TBB (září 2002) můžeme konstatovat, že optimismus značně vzrostl. Přesto je celkový vývoj v následujícím čtvrtletí v oblasti pohostinství a hotelnictví pesimističtější než v oblasti maloobchodu.

V otázce vývoje v příštích 3 měsících se podle jejich mínění situace spíše mírně zlepší (34 %), či zůstane stejná (27 %). Optimistické vyhlídky nemělo pouze 8 % respondentů, kteří označili budoucí vývoj jako značně klesající. Nástup sezóny cestovního ruchu se pozitivně promítne i do výkonů jednotlivých podniků.

Obrat společnosti
Necelá třetina respondentů očekává v 1. čtvrtletí roku 2003 ve svých firmách obratový růst nejčastěji do 5 %. Necelých 20 % podnikatelů a manažerů nepočítá se změnou. Pokles obratu očekává jen velmi málo dotázaných.

Změny ve společnosti
Polovina dotázaných hodlá v prvním čtvrtletí letošního roku preferovat především rozvoj podniku, zatímco koncem roku 2002 se zaměřovali spíše na růst mzdových prostředků. Další prioritou je rozšíření nabídky či sortimentu a reklama.

Graf – Které změny se staly ve Vaší společnosti během posledních 3 měsíců?
Které změny plánujete nebo očekáváte během následujících 3 měsíců?

Investice
Oproti říjnu 2002, kdy byla plánovaná investice především do zlepšení zařízení provozoven, bude nyní nejvíce prostředků směřováno hlavně do rozvoje nových produktů a služeb (58 %)a kvalifikace zaměstnanců (50 %). Poměrně málo se předpokládá rozšíření počtu provozoven, jak formou výstavby, tak pronájmu.

Akvizice
Z odpovědí dotazovaných také vyplývá, že v oblasti pohostinství a hotelnictví plánuje akvizici do jiné obchodní společnosti 12 % dotázaných manažerů a podnikatelů, naopak 15 % očekává, že k nim kapitálově vstoupí jiná obchodní společnost.

Charakteristika výzkumu
Respondenty již 8. vlny projektu Trade Business Barometer – Pohostinství a hotelnictví byli reprezentanti všech kategorií společností (hotelů, penziónů, pohostinských zařízení), kteří byli vybíráni adekvátně podle počtu zaměstnanců a obratu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!