V Česku se začal prosazovat další fenomén přicházející z USA a západní Evropy, který potěší hlavně ty, kdo rádi a často nakupují na internetu. V posledních týdnech se u nás objevilo několik webů, které pracují na bázi cashbacku, tedy vracejí peníze za nákupy do vašich kapes. O co ve stručnosti jde?
Kupující se registruje na jednom z českých cashback portálů – například VratnéPeníze.cz, ecashback.cz nebo levnejsinakup.cz, a poté navštíví jako obvykle svůj oblíbený e-shop nebo slevový portál, tentokrát ale prostřednictvím odkazu na cashback webu. Tak obchodník pozná, že se jedná o nákup s provizí. Zákazník zaplatí celou částku za vybrané zboží internetovému obchodu, ten poté vyplatí provizi cashback serveru, který na oplátku část (zpravidla polovinu) z provize vrátí zpět nakupujícímu.
O tom, jak je podobný způsob nakupování populární v zahraničí, svědčí čísla. Například britský cashback portál Quidco.com umožňuje získávat provize v 3000 online obchodech, a využívá ho přes 1,5 milionu lidí. Ještě více lidí nakupuje prostřednictvím podobných serverů v USA (Fatwallet.com, Yub.com, Ebates.com). U nás jsou poměry o poznání skromnější, přesto už se objevují první vlaštovky.
„Chceme tuto službu provozovat zodpovědně a postupně získávat důvěru veřejnosti, aby se ji nebála využívat, protože na ní může vydělat stovky až tisíce korun ročně,“ říká Martin Papoušek, který se stará o portál VratnéPeníze.cz. Ten momentálně zprostředkovává provize od více než 160 českých internetových obchodů a slevových portálů. Za několik měsíců dosáhl obratu 1, 5 milionu korun a svým uživatelům za stejnou dobu vrátil na účty přes 70 tisíc korun. Velkou část obratu přitom tvoří provize za slevové pobyty, drobnou elektroniku, sportovní a chovatelské potřeby.
„U našich registrovaných uživatelů vítězí oblibou slevové portály jako Slevomat.cz (4%), Slevopolis.cz (8,5%), Mydeals.cz (4%) nebo Nakupvakci.cz (2,5%). Procenta vždy značí výši provize, kterou vracíme zpět z částky za zakoupené zboží a služby. Populární jsou také běžné internetové obchody – Mall.cz (0,5 – 3%), Kasa.cz (0,5 – 3%) a Parfums.cz (3 – 6%),“ vysvětluje Papoušek.
– red –