Výzkum trhu

Analýzy spotřebitelského chování pomáhají dodavatelům Tesco zefektivnit nabídku

Střední a malí dodavatelé budou moci více poznat potřeby a chování svých zákazníků a vyjít jim tak vstříc svou nabídkou ještě účinněji. Po roce od zavedení věrnostního systému Clubcard Tesco nabídne i aplikaci, která analyzuje prodejní data způsobem vhodným právě pro menší dodavatele. Stejnou možnost měly doposud pouze velké firmy, které už před zavedením Clubcard obdobně pracovaly i s výstupy z pokladního systému.

„Do programu Clubcard jsme se zapojili před méně než rokem. Na komplexní analýzu výsledků této spolupráce je tedy ještě brzy, nicméně dosavadní zkušenosti jsou přínosné. Data, která jako dodavatel značkových potravin od Tesca dostáváme, jsou přísně anonymní. Co však poskytují, je zajímavý přehled o nákupních zvyklostech. Umožňují rozlišit četnost nákupů našich potravin, včetně konkrétního určitého druhu výrobku, například v průběhu měsíce v tom kterém obchodním místě, městě či regionu. Můžeme též odlišit, zda jde o opakované či jednorázové nákupy. To vše nám dává cennou zpětnou vazbu ohledně účinnosti našich akcí na podporu prodeje a umožňuje do budoucna tyto akce plánovat efektivněji,“ říká Martin Větrák, Manager Nestlé Česko.

Tesco začalo analýzy pro velké firmy nabízet přibližně po 10 měsících po spuštění Clubcard. Pro analýzu dat získaných z věrnostního systému připravuje vhodné aplikace, které dodavatelům umožní nasbíraná data rozklíčovat, a například jednoduše zjistit, jak se vyvíjel prodej v jednotlivých obchodech Tesco za určité období.

Dodavatelé mohou získaná data využít i pro zpětnou vazbu, tj. optimální nastavení nabídky sortimentu. Ke zmapování nákupního chování zákazníků Tesco pracuje pouze s anonymními daty. Nesbírá tedy sociodemografické údaje a ani analýza s nimi nepracuje. „Analýzy jsou pro jednotlivé dodavatele i pro Tesco samotné velkým zdrojem informací. Umožní nám lépe pochopit zákaznické chování, jeho zvyklosti a motivaci, a tím tak maximálně zefektivnit naši nabídku. Data z Clubcard nám také pomohou zlepšit komunikaci s dodavateli a udělat ji smysluplnější,“ dodává Jesper Lauridsen, ředitel komerčního oddělení Tesco.

Tesco nabízí analýzy spotřebitelského chování i pro střední a malé firmy. Ty si budou moci konkrétně vybrat ze dvou druhů aplikací. Díky nim budou moci data odpovídajícím způsobem analyzovat, a získat tak celkový obraz o chování zákazníků a jeho trendech.

Roční aplikace s měsíční aktualizací (Shopper KPI Report) umožní dodavateli především zjistit, jak se v daném období prodávaly jeho výrobky a jak obstály ve srovnání s dalšími produkty dané kategorie. Firma bude moci vyhodnotit odezvu na své promoční akce, vliv sezónních výkyvů nebo vývoj poptávky po konkurenčních či alternativních výrobcích. Aplikace zároveň uvádí data do souvislostí tak, aby uživatel viděl příčiny daného stavu a dokázal na ně adekvátně odpovědět.

Jednorázová aplikace (Product Health Check) s jednou půlroční aktualizací je určena pro malé dodavatele, kteří tak získají informace vždy o svém výrobku a jeho porovnání s ostatními produkty příslušné kategorie za určité období.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!