Výzkum trhu

Na zlepšování image podnikatelů mají podíl i podnikatelské soutěže

Téměř tři čtvrtiny dotazovaných je přesvědčeno o prospěšnosti podnikatelských soutěží, z nichž s odstupem nejznámější je Podnikatel roku, pořádaná společností Ernst & Young. Jen pětina lidí ale ví, že podnikatele roku může – při dodržení pravidel – nominovat každý občan.

Podnikatelé sami jsou, co se týče vlivu podnikatelských soutěží na podporu image podnikatelů, nepatrně skeptičtější než veřejnost. Přesto plné tři pětiny z nich se domnívají, že obraz podnikatelů pomáhají zlepšovat.

Podnikatele dnes nadpoloviční většina lidí (55 %) vnímá pozitivně. Veřejnost lépe než dříve hodnotí odpovědnost, kterou za svoje podnikání nesou. Cení si také toho, že vytvářejí nová pracovní místa a zvyšují životní úroveň v naší zemi. Zároveň uznává, že mají těžký život. V porovnání se situací před několika lety mají dnes podnikatelé podle běžné populace v menší míře respekt ke svým zákazníkům a již nejsou takovým dobrým příkladem pro společnost. Naopak už jsou méně vnímání jako podvodníci, kteří nevědí, co je práce.

Spontánní asociace spojené se slovem podnikatel jsou dnes nejčastěji, v 77 % případů, neutrální (živnost, podniká…); v pořadí druhá nejčetnější jsou pozitiva a negativa spojená s podnikáním (volnost, možnost být pánem svého času či finanční výhody na straně jedné a hodně práce či málo času na straně druhé). Negativní asociace má 8 % respondentů, mírně pozitivní 5 % lidí. Fyzické atributy (oblek, auto) si s podnikateli spojují 3 % obyvatel.

Začít podnikat v Česku není snadné. Veřejnost podmínky pro započetí podnikání hodnotí mezi trojkou a čtyřkou (3,6 – podle stupnice jako ve škole). A jen necelá třetina podnikatelů hodnotí svůj začátek jako snadný.

Vliv podnikání na soukromý život
Přibližně pětina podnikatelů říká, že se jejich život se začátkem podnikání nezměnil. Pokud podnikatelé hovoří o kladných změnách životního stylu při podnikání, tak se týkají zvýšení životní úrovně a svobody (možnosti rozhodovat sám o sobě), které jim podnikání přineslo. Ale zároveň vnímají i negativní stránku věci a to v podobě nedostatku času, množství práce, starostí a stresu.

Změny, které přineslo podnikání do života podnikatelů

Graf 1: Změny, které přineslo podnikání do života podnikatelů. Báze: všichni podnikatelé,
N=347 (Otázka: Teď se prosím zamyslete nad změnami, které přineslo do Vašeho života podnikání. Postupně se Vám zobrazí vždy dva výroky a Vy zapište, do jaké míry se pro Vás hodí první nebo druhý výrok. Ke své odpovědi vždy použijte tuto stupnici: 1. Rozhodně první výrok, 2. Spíše první výrok, 3. Je to stejné, 4. Spíše druhý výrok, 5. Rozhodně druhý výrok)

Průzkum byl realizován v červenci a srpnu 2011 na vzorku 1349 respondentů. Z toho 1002 respondentů tvořilo vzorek populace reprezentativní podle pohlaví, věku, regionu, velikosti místa bydliště a vzdělání, 347 respondentů tvořili podnikatelé (majitelé, spolumajitelé, vyšší řídící pracovníci firem s obratem nad 100 miliónů ročně). Polovina každé cílové skupiny byla nasbírána jinou metodou (CAWI = online dotazování, CATI= telefonické dotazování). Výzkum realizovala GfK Czech pro společnost Ernst&Young.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!