Nakolik je získávání zákazníků přes slevové servery pro obchodníky z dlouhodobého hlediska výhodné? Nakolik fungují slevové servery i coby propagátoři značky a kolik zákazníků se časem za značkou vrací i mimo nabídky slevových serverů? Jinými slovy: Vytvářejí slevové servery loajální zákazníky?
Sugestivně položená otázka v sobě v podstatě skrývá odpověď – asi moc ne. Není nad to si ale dojem nechat potvrdit – nebo případně vyvrátit – průzkumem. Studie ForeSee zjistila například následující:
- 38% zákazníků slevových serverů (v angličtině se označují jako „daily deals sites“, tj. weby prezentující krátkodobé výhodné nabídky) je již k dané službě loajální, tj. tito klienti ji znali již z dřívějších nákupů a slevová nabídka tak provozovateli služby nic nepřináší (pokud na ní ovšem přímo nevydělá – to v zahraničí běžné není, u nás ano)
- 30% zákazníků je nových, službu dříve neznali nebo ji nevyužívali
- 27% z nich službu zná a dříve využívalo, ale pouze sporadicky nebo ojediněle
Různé průzkumy se ve výsledcích rozcházejí
Jiný průzkum z Riceovy univerzity ale tvrdí, že například na Grouponu je 77% uživatelů nových (tj. obchod nebo službu nabízející danou slevu neznali nebo dříve nevyužívali).
Průměrná hodnota nákupu u těchto uživatelů na Grouponu je 46 dolarů (cca 700 Kč), a třetina nakupujících pak nakoupila více, než bylo nabízeno v dané slevě, tj. „přikoupili si“ další zboží nebo přiobjednali další službu. Procento těch, kteří se pak stali pravidelnými zákazníky, není zase až tak nízké – 20% z nových klientů nalákaných na slevu.
Další informaci přidává průzkum About.com: dle něj dokonce danou službu či obchod znovu navštíví převažující většina (68%) těch, kteří jej využijí ve slevové nabídce. K prakticky stejnému číslu (67%) přišla firma Technomic, která se ovšem zaměřuje pouze na restaurace.
Poslední průzkum je pak od Cooper Murphy Copywriters z Velké Británie. Týká se Grouponu a dle něj je 82% prodejců (tj. firem nabízejících slevy na slevových serverech) nespokojených (doslova „unhappy“) s úrovní opakovaného byznysu, který jim slevové nabídky generují; 17% je pak spokojených a jedno procento si není jisté.
Nepřesvědčivé závěry
Uvedené studie v nás tedy zanechávají třetí pocit: nejistotu, víme toho stejně jako na začátku. Rozptyl „návratnosti“ klientů je příliš velký, Rice udává 20%, jiní výzkumníci skoro 70% (což by bylo výborné a bylo by to silné svědectví o životaschopnosti slevového byznysu).
Rozptyl je určitě dán i metodikou dotazování – zatímco Riceova univerzita se ptala provozovatelů (restaurací, služeb atd.), další dva průzkumy se ptají konzumentů. eMarketer, který materiály z těchto průzkumů sestavil, je názoru, že pravda bude někde uprostřed.
Názor obchodníků je bernou mincí
A co na to sami provozovatelé? Zde vidíme určitou nejistotu – méně než polovina z nich je ochotná jít do slevové nabídky znovu. Jejich přesvědčení o výhodnosti slevových nabídek tedy není příliš silné.
Rozpor mezi názory provozovatelů (4/5 nejsou spokojeny) a zákazníků (70% nakupuje opakovaně) je velice silný – nicméně, tento špás platí právě provozovatelé a spíše se tak kloníme k jejich názorům. To, že zákazníci jsou spokojeni, je sice pěkné, ale pokud není spokojený i obchodník, nemůže takový obchod dlouho fungovat.
Zdroj:
Netshoper.cz