Na marketing malých firem bývá rozšířenou praxí používat stejné postupy jako u velkých korporací, jen jaksi v menším měřítku. Výsledky zpravidla zaostávají za očekáváním. Malé firmy totiž nejsou jen nedospělými kopiemi těch velkých, ale mají svá specifika. Předně jsou pevně spojeny se svými majiteli a zakladateli. Proto dříve než standardní marketingový mix přichází ke slovu docela jiné P – psychologie.
Marketing malých firem není ani tak o nástrojích, jako o hlavě. Jak jinak vysvětlit, že řada firem s naprosto nepravděpodobným předmětem podnikání prosperuje, zatímco spousta jiných, které by podle všech marketingových pouček měly přežít, zaniká?
Rozhodujte o svém úspěchu
Prvním krokem k úspěšnému marketingu je závazně se rozhodnout, jestli podnikání bude fungovat, nebo ne. Což není zdaleka tak jednoduché, jak to vypadá.
Naše myšlení a jednání často ovlivňují utkvělá přesvědčení, která jsme pobrali kdysi v dětství a úspěšně si je neseme až do dospělosti. Gestalt terapie je nazývá introjekty.
Nejčastěji bývají spojeny s penězi (peníze kazí lidi, majetný intelektuál není intelektuál), podnikáním jako takovým (kdo vydělává, okrádá své zákazníky, milion nelze vydělat poctivě) nebo vlastní hodnotou (k úspěchu mi chybí vzdělání, inteligence, průbojnost, charisma … nehodící se škrtněte).
Stejně rozšířené jsou situace, kdy živnostník či nezávislý profesionál v koutku duše tuší, že úspěch v podnikání by je mohl připravit o přátele nebo narušit už tak dost křehkou rovnováhu v jejich partnerském vztahu. A jejich podvědomí pak vesele pracuje proti nim.
Nabíjejte firmu energií
Rozhodnutí je první krok. Ale firmu je potřeba nabíjet energií prakticky neustále. Když vás trápí zdraví, finance, rodinné problémy nebo se jednoduše nějakou dobu zabýváte něčím jiným, obvykle se to brzy projeví na množství zakázek.
Spojení majitele s firmou mimo jiné znamená, že právě on musí být tím, kdo určuje marketingovou strategii. A pokud možno se marketingu i sám věnuje. Pokusy svěřit marketing externímu dodavateli nebo jen přestat mluvit se zákazníky v malé firmě mají většinou smutné konce.
Roztlačte svůj marketing
Úspěšné malé firmy mají jedno společné – marketingu se od začátku věnují systematicky. A nepřestanou s tím ani později. Marketing (podobně jako nepojízdné auto) dá nejvíc práce na začátku uvést do pohybu. Pak už stačí jen občas trochu postrčit a „jede“.
Jak tedy v malé firmě zvýšit pravděpodobnost úspěchu?
- Dělejte to, co vás baví a naplňuje.
- Najděte si konkurenční výhodu.
- Poznejte svého zákazníka.
- Formulujte si poslání a pak se ho držte.
- Plánujte a vyhodnocujte výsledky.
A především nezapomínejte, že marketing funguje, když se mu věnujete.
Mgr. Magdalena Čevelová, MBA (*1975) – marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka se zaměřením na malé firmy a živnostníky.
Více na www.cevelova.cz