Celosvětová mediální agentura ZenithOptimedia upřesnila svůj odhad globálních výdajů na reklamu, pro letošní rok předpovídá růst o 3,6 procenta (červencová prognóza činila 4,1 %). Pro příští rok se předpovídá nárůst o 5,3 %. Nejrychleji rostoucím médiem bude i nadále internet.
Agentura ZenithOptimedia drobně upravila svou predikci globálního vývoje mediálního trhu pro rok 2011, dle nové studie předpokládá nárůst investic do reklamy v letošním roce o 3,6 %, oproti červencové prognóze, která činila 4,1 %. Tato skutečnost je především způsobena nepokoji na finančních trzích v ekonomicky rozvinutých zemích a obavami z možného nástupu druhé finanční krize. To mělo za následek, že se někteří inzerenti rozhodli v druhé polovině letošního roku pro omezení původně plánovaných výdajů do reklamy.
Odhady pro rok 2012 zní stále pozitivně
V roce 2012 lze stále z globálního pohledu očekávat značný nárůst investic do reklamy, a to díky konání LOH v Londýně, mistrovství Evropy ve fotbale nebo prezidentským volbám v USA. Odhady v současnosti hovoří o 5,3 % růstu (červencová prognóza činila 5,9 %).
Nejrychleji porostou asijské a latinskoamerické reklamní trhy
Dle studie ZenithOptimedia porostou nejrychleji výdaje do reklamy na latinskoamerických trzích (7,1 % ročně), v Asii a Tichomoří (vyjma Japonska), kde by se měl průměrný meziroční růst pohybovat kolem 10,1 % (v letech 2010 – 2013). Podobnou situaci lze očekávat rovněž v zemích střední a východní Evropy. V západní Evropě by měl průměrný meziroční nárůst za roky 2010 – 2013 činit 2,8 %, v Severní Americe pak 3,3 %.
Naopak značný pokles investic do reklamy za letošní rok předpovídá ZeninthOptimedia v blízkovýchodních a severoafrických zemích (pokles oproti loňskému roku o 14,2 %), kde proběhly značné politické nepokoje. V příštím roce by pak i v tomto regionu mělo dojít k mírnému oživení.
Nejrychleji rostoucím médiem z pohledu investovaných finančních prostředku bude i nadále internet, u kterého předpovídá agentura ZenithOptimedia průměrný roční růst (2010 – 2013) o 14,6 %.
– red –