Před několika dny mě v Praze Stodůlkách před nákupním centrem nábytku XXXLutz minul mobilní alegorický vůz, který na plošině měl v centru bilboard s velkým červeným nápisem „U nás koupíte nábytek nejlevněji v celé Praze“ a kolem bylo spoustu skříněk a dalšího nábytku. Doslova jsem se jej lekl, když z reproduktorů konkurenční firma přímo před centrem konkurence nabízela, zvala a snažila se lidi ovlivnit tak, aby nechodili nakupovat do „drahého“ XXXLutzu, ale k nim…. Vzpomněl jsem si v té chvíli jednak na oslavy prvních májů před rokem 1989, kdy každá organizace do průvodu vyslala alespoň jeden alegorický vůz se svými nej…. výrobky a také s informačním panelem (mobilním billboardem) na korbě. Stejně tak jsem si vzpomněl na průvody cirkusáků, kteří průvodem slonů, zeber a ustrojených koníků a jejich cvičitelů lákali za mého dětství návštěvníky cirkusů.
Na jaře roku 2011 Ministerstvo dopravy ČR přestalo vydávat nová stavební povolení a současně prodlužovat smlouvy na statické bilboardy kolem dálnic a silnic. A právě v tomto momentu, kdy se zdálo, že statické bilboardy budou vývojově stagnovat ve všech svých variantách, se začala dynamicky a exponenciálně rozvíjet myšlenka pohyblivých billboardů, které sumárně označujeme názvem mobilboardy. Ale pozor do této kategorie nespadají polepy vozidel osobních, nákladních a dopravní techniky (tramvají, autobusů aj.), které mají jiný formát než je obdélníková standardní plocha eurobilbordu (510x 240 cm), midibordu (245 x 70 cm), megaboardu (960x 360 cm), a větší zařazené formáty pod název plachty, či menší…. Vyjímku tvoří nápisy na vzducholodích, balonech a letadlech, které ale musí být větší než plocha euroboardu.
Vývoj mobilboardů jde mílovými kroky kupředu a tak se postupně vytvořily specifické formáty:
- Přívěsové mobilboardy ( plocha je umístěna na přívěsu vozidla),
- Letecké mobilboardy (plocha ve formátu folie nebo plachty je vlečena letadlem),
- Tramvajové mobilboardy (plocha je jako celek nalepena na bok tramvaje nebo připevněna dokonce k boku tramvaje),
- Autobusové mobilboardy (plocha je jako celek nalepena na bok autobusu),
- Segwayboardy (plocha je připevněná vepředu na dvoukolku segway),
- Backboardy (plocha je nalepena nebo umístěna na zadní části autobusu) aj.
Výhodou všech uvedených typů je jednak jejich mobilita a jednal možnost doplnění o zvukové komentáře z reproduktorů, optické a laserové efekty, nasvícení a dokonce možnost krátkých zastávek, kdy celý systém může fungovat také v rámci promoakcí a street marketingu na náměstích, parkovištích, před školami, firmami, nákupními centry apod. Vzniká tak logicky nová interaktivita v dopravním outdooru s vysokou mobilitou a s entropickou afinitou ke streetmarketingu a promo aktivitám. Kreativita a nápady se rodí jako houby po dešti v tomto zaměření zejména v USA a v Austrálii, kde mobilita je z hlediska efektivity ve velkých územích nutná.
Kreativita mobilboardů je často podporována a podtrhována ekologickými a environmentálními (zelenými) prvky, kdy vše je napájeno fotovoltaicky, kdy veškeré použité materiály jsou ekologicky šetrné a samorozkládající se s krátkým poločasem rozpadu apod. Ani to však není konec vývojovéjo trendu mobilboardů. Mobilboardy se totiž stále častěji stávají součástí tzv. mobilpromů, což je slengový výraz marketerů pro dopravní techniku, která se specializuje na mobilní promoatktivity. Velký rozruch a současně zájem vzbudila tramvaj přestavěná na mobilprom ve tvaru vyhlídkové kavárničky, kde se při cestě Prahou, Olomoucí aj. účastníkům dával i kelímek kávy vedle výkladu, nebo tramvaj přestavěná na mobilprom květinářství u příležitosti Flory Olomouc, kde při dopravě na výstaviště se rozdávaly cestujícím květiny, nebo autobus přestavěný na mobilprom ve tvaru vesnické restaurace s podávanou tláčou, utopencema a pivištěm atd… Dokonce jsem již i v ČR viděl autobus přestavěný na mobilprom učebny, kde soukromá vysoká škola jezdila do míst středních škol a lákala studenty ke studiu na interaktivní výukové a elearningové programy.
Vývoj jde ale dále a mobilpromy ve tvaru prostoru, kde se předvádějí konkrétní služby a produkty se stávají šlágrem promoakcí a vyhledávanou atrakcí všude, kde se objeví, neboť slibují jak kreativitu tak i zážitek a často i nějakou tu „ňamku“ k zakousnutí a ochutnávku nápojů.
Autora by potěšilo, kdy čtenáři v komentářích pod článkem se pokusili najít zajímavosti a kuriozity v oblasti mobilboardů, mobilpromů a backboardů. Tři nejzajímavější příspěvky budou odměněny novým CD autora nazvaným „ Zajímavosti z moderního marketingu“, které vyšlo 10.8.2011.