Jak ukázal průzkum celosvětové sítě poradenských společností KPMG CFO Insights: A Global Survey of Consumer Markets Executives, 75 procent společností ve spotřebitelském sektoru letos očekává výrazný meziroční růst tržeb. Maloobchodníci, kteří krizi přečkali, zlepšili nastavení firemních procesů a zefektivnili svou nákladovost. Dokonce se jim podařilo lépe nastavit vztahy s dodavateli.
Podle průzkumu, na kterém se podílela také agentura CFO Research Services, vykázaly retailové společnosti celosvětově až překvapivou odolnost vůči nepříznivým vlivům ekonomické krize. Přesto jejich zástupci zůstávají ve svých prognózách zdrženliví: „Ačkoli respondenti v rámci maloobchodu potvrdili optimistické vyhlídky, jejich důvody k určitým obavám přetrvávají,“ uvádí k výsledkům průzkumu Marie Konečná, Partner oddělení Daňového poradenství ze společnosti KPMG Česká republika a doplňuje: „Jakkoli krize pomalu odeznívá, stále jsme bohužel svědky výrazného poklesu poptávky. Lidé zkrátka méně utrácejí, maloobchodníci si proto musí pečlivě hlídat své náklady.“
Kdo přečkal krizi, je dnes silnější a plánuje další růst
Zavedení přísnějších pravidel v průběhu krize pomohlo řadě firem k vyšší efektivitě. Ty nyní mají velmi dobré předpoklady ve spotřebitelském sektoru uspět. Téměř polovina respondentů v průzkumu totiž uvedla, že je právě hospodářský pokles donutil zefektivnit strukturu nákladů a lépe nastavit vztahy s dodavateli. „Zda budou ovšem fungující společnosti nadále prosperovat, bude záviset především na tom, do jaké míry se jim podaří udržet pod kontrolou náklady a efektivitu dodavatelského řetězce,“ vysvětluje Konečná. Trvale efektivní fungování dodavatelského řetězce totiž v průzkumu patřilo k zásadním položkám růstových strategií firem ve spotřebitelském sektoru – více než polovina respondentů se tak letos chystá upravovat strukturu distribučních kanálů, investovat do nových technologií a konsolidovat své dodavatele. Přes 70 procent finančních ředitelů dále uvedlo, že hodlá investovat do IT systémů pro řízení vztahů se zákazníky.
Nové trhy v hledáčku světových maloobchodníků
Tři čtvrtiny dotázaných finančních ředitelů maloobchodních společností věří, že jejich zákazníci letos začnou více utrácet. V regionu střední a východní Evropy byly odpovědi na tuto otázku o poznání zdrženlivější – růst očekává jen 43 procent. Za vůbec nejperspektivnější jsou celosvětově považovány regiony Asie, Indie a Latinské Ameriky, kde rostoucí střední třída přirozeně stimuluje poptávku po spotřebním zboží. Vstup na tyto a další trhy proto plánuje celých 74 procent respondentů.
Evropská zdrženlivost
V Severní Americe a Evropě ovšem očekávání maloobchodníků za ostatními zaostávají. Spotřebitelské trendy podle nich budou stále silně poznamenány stárnutím populace, přetrvávající orientací zákazníků na úspory, a tedy i dalším poklesem v segmentu luxusního zboží.
Česká republika v tomto směru více méně kopíruje situaci v ostatních evropských zemích, kde tržby v maloobchodu vykazují jen mírný meziroční růst (podle informací Českého statistického úřadu z května 2011 se jednalo o pouhá 1,4 procenta – meziročně očištěná o vliv počtu pracovních dní), který generují zejména internetové obchody a prodej textilu a obuvi. Nadějné vyhlídky prodejcům kazí zejména vyšší míra nezaměstnanosti, a logicky tedy i nižší kupní síla českého obyvatelstva. „Na základě toho nelze předpokládat, že by se letos maloobchodní prodej stal hnacím motorem české ekonomiky,“ dodává Marie Konečná.
O průzkumu
Celosvětový průzkum CFO Insights: A Global Survey of Consumer Markets Executives byl proveden ve dvou fázích: nejprve v průběhu prvního čtvrtletí roku 2011 a poté v dubnu 2011 mezi 291 finančními řediteli podniků, které působí v sektorech potravinářství, nápojářství, spotřebního a elektronického zboží v regionech Severní a Latinské Ameriky, západní, střední a východní Evropy a Austrálie. Druhá fáze průzkumu se uskutečnila v dubnu 2011 s cílem zachytit efekt nedávných krizí v Africe, na Blízkém východě a v Japonsku.