Z aktuální statistiky návštěvnosti internetového srovnávače cen zboží Srovname.cz, který srovnává přes 400 000 položek zboží z více než tisícovky nejvýznamnějších obchodů na českém internetu, vyplývá, že největší nárůst zájmu nakupujících v internetových obchodech v květnu a červnu zaznamenali kategorie bazény, vybavení pro kempování (stany, spacáky, batohy atd.), grily a příslušenství pro grilování. Elektronické čtečky pokračují v zatím vítězném tažení proti klasickým knihám, minimálně v souvislosti s letní dovolenou.
Právě tyto kategorie zboží zaznamenali v květnu a červnu v porovnání s březnem a dubnem letošního roku největší statistické nárůsty návštěvnosti uživatelů českého internetu.
„Poměrně výrazně vzrostla návštěvnost produktů z kategorie bazény (cca o 208 %), dále v kategorii potřeb na kempování (o 77%), což jsou zejména stany a spacáky, a také poptávka po grilech a potřebách pro grilování (o 67 %). V kategorii elektroniky jsme nejzajímavější nárůst zaznamenali v kategorii elektronických čteček knih, které vzrostly o cca 28 %, naopak výrazně poklesl zájem o nákup klasických knih o více než 41 %. Lidé se letos zřejmě nechtějí na dovolenou tahat s několika těžkými knížkami a dávají přednost lehkým čtečkám, do kterých si mohou nahrát více knih,“ popisuje ředitel projektu Srovname.cz David Folprecht.
Sezónním „držákem“ nákupů na internetu před prázdninami a letní dovolenou je v kategorii elektroniky tradičně nákup fotoaparátů, které v květnu a červnu zaznamenaly oproti březnu a dubnu nárůst o 28 %, dále digitálních kamer o více než 10 %. V kategorii elektroniky pokračuje poměrně výrazný růst zájmu o tablety o téměř 60 %. „Nárůst kategorie tabletů však spíše než sezónnosti přičítáme všeobecně rostoucí popularitě těchto zařízení, která jsou také ze strany výrobců a internetových obchodů velmi intenzivně propagována,“ dodává David Folprecht.
Klesá naopak návštěvnost produktů z kategorií in-line brusle (o 37 %) a jízdní kola (29 %). „Ti, kteří si letos chtěli pořídit nové brusle nebo kolo, tak již zřejmě učinili během prvních teplých měsíců a pěkného počasí. Internetoví prodejci tak budou muset v těchto kategoriích nalákat zákazníky zřejmě jen pomocí opravdu razantních slev a výprodejových akcí,“ doplňuje David Folprecht.
„V internetovém obchodě KASA.cz také evidujeme nárůsty v kategoriích potřeb pro kempování. V letošním roce je velký zájem například o velké plynové grily. Je to patrně i dopad atraktivních televizních pořadů o grilování. Více žádané jsou letos také přenosné DVD přehrávače,“ komentuje Jitka Součková, marketingová ředitelka nákupního portálu KASA.cz, který je součástí skupiny Internet Retail.
„Pozorujeme rostoucí zájem o čtečky elektronických knih a významně k němu přispívá pěkné počasí i začátek dovolených. Zákazníci oceňují, že svoje oblíbené knížky mohou mít kdekoliv s sebou – v parku nebo na zahrádce, o dovolené bez nutnosti balit kila knih ani nemluvě. Očekáváme, že prodeje dále porostou, jakmile budou dostupnější ebooky v češtině. Lákadlem by taky mohly být čtečky s barevným displejem fungující na principu pasivního inkoustu,“ popisuje Marek Liška, generální ředitel internetové nákupní galerie MALL.CZ.
V rámci dovolených a cestování letos více zákazníků nakupuje doplňky stravy, které jsou spojené s prevencí dopadu slunečního záření. Roste také prodej produktů pro regeneraci pokožky. Díky bohaté sezóně klíšťat se také rekordně prodávají přípravky proti klíšťatům, zejména pak produkty na bezpečné odstranění zakousnutých klíšťat se současnou dezinfekcí postiženého místa,“ popisuje Hana Andrlová z internetového obchodu Prozdravi.cz
-red-