J&T BANKA představuje výsledky exkluzivního průzkumu mezi českými dolarovými milionáři. Svým rozsahem a zaměřením se jedná o naprosto unikátní studii, která přináší informace o investičním chování, dobročinnosti a životním stylu bohatých lidí.
Prototypem českého dolarového milionáře je muž ve věku 47 let. Je realistou, který očekává, že časy budou horší a je na to připraven. Přemýšlí, co po sobě zanechá a myslí na další generace. Podporuje budoucnost, děti, vzdělávání, sociálně slabší a ty, kterým štěstí tolik nepřálo. Je racionálním patriotem, který je hrdý na Českou republiku a má rád Kofolu a Škodu. Profesí jsou dolaroví milionáři především podnikatelé (66 %) nebo osoby samostatně výdělečně činné (15 %), pouze 14 % respondentů se nachází v roli zaměstnance.
Jak by dolaroví milionáři investovali milion a deset milionů korun?
Dolarový milionář považuje jeden milion korun za krátkodobou investici, kterou je vhodné vložit „tady a teď“ do sebe. 16 % z nich by částku investovalo do koníčků nebo cestování, 10 % do vzdělání, a to zejména svých dětí, a 4 % do zdraví. Pokud by milion neinvestovali do sebe, doporučují jej vložit do bankovních produktů, jako jsou termínované vklady (22 %), nebo do akcií (15 %), podílových fondů (3 %) a obligací (2 %).
Pohled na investici se u dolarových milionářů liší s její výší. Částku 10 milionů již považují za investici dlouhodobou, která by měla přinést další peníze. Více než polovina dotázaných (59 %) by jednoznačně zvolila investici do nemovitosti, zvolená nemovitost by však podléhala přísnému výběru. Druhou nejčastěji zvolenou investicí by pak byly akcie (36 %), a to i přes to, že ji jednoznačně řadí do rizikových investic.
Při výběru investičních příležitostí věří své intuici nebo dá na radu přátel a známých, za důležité považuje sledovat ekonomické dění u nás i v zahraničí. V otázce inflace je mírně skeptický. Na začátku roku 2012 očekává její výši na úrovni 3,43 % (median mezi dotázanými činí 3%). Počítá tedy s podstatným zrychlením růstu cenové hladiny oproti ČNB, která prognózuje inflaci na úrovni 2 %.
Umí dolaroví milionáři pomáhat?
V otázce dobročinnosti jsou respondenti jasnými patrioty – naprostá většina (71 %) přispívá v rámci České republiky. Nejvíce s jejich peněženkami „zahýbají” přírodní katastrofy (26 %) a pak děti, ať již se jedná o děti bez domova nebo o problematiku vzdělávání. Protože průměrný dolarový milionář již dosáhl středního věku, začíná růst i jejich podpora seniorů. Překvapivě málo peněz jsou dotázaní ochotni věnovat na přírodu a ekologii.
Bohatí a značky
Průzkum ukázal, že dolaroví milionáři mají značky rádi spíše pro jejich kvalitu a spolehlivost než pro jejich honosnost či okázalost. Bude-li dosahovat česká značka stejné kvality jako zahraniční, rádi ji podpoří. Z českých značek mají slabost pro ty, jež mají na našem trhu dlouholetou tradici a které se dokázaly prosadit i ve světě. Zkrátka značky s příběhem, jako je např. Baťa. Ovšem ani český milionář neodolá hlasům nostalgie a rád se vrátí do dob svého mládí, kdy se pila kofola. Právě tento nápoj zvítězil mezi českými značkami na celé čáře. Mezi další oblíbené české značky patří již tradičně Pilsner Urquell, Škoda (i když jako oblíbený automobil si ji vybrala pouze 3 % respondentů) a Becherovka.
– red –