Společnost MAKRO Cash & Carry prochází proměnou, od roku 2008 vybudovala nový vícekanálový obchodní formát. Zásadní je zejména posun od tradičního byznys modelu typu cash and carry směrem k novým formám distribuce. Společnost posílí individuální přístup k zákazníkům a ještě více se zaměří na podporu podnikatelů, a to nejen v oblasti prodeje. Důraz na maximální kvalitu zboží zůstává. Změnu konceptu vystihuje nová značka VY & MAKRO, která klade důraz na individuální přístup k zákazníkovi.
Ekonomická krize jako příležitost
MAKRO se rozhodlo vzít ekonomickou krizi jako příležitost pro rozvoj. „Malé a střední podnikání, na které se především orientujeme, je zasaženo v složitém ekonomickém období jako první. Museli jsme rychle reagovat na změnu podmínek, a tak jsme rozjeli nové prodejní kanály. Nejdynamičtěji se rozvíjí MAKRO Distribuce, podporovaná obchodními zástupci a online prodejem,“ vysvětluje společnosti MAKRO Axel Hluchy, generální ředitel MAKRO Cash & Carry ČR.
Dovoz zboží přímo k zákazníkovi zavedlo MAKRO v roce 2008. Od té doby vzrostl jeho podíl na prodejích na desetinásobek a letos by měl dosáhnout až 16 %. Službu dosud ze 77 % využívají zákazníci segmentu HoReCa. V letošním roce se MAKRO zaměří na dovoz zboží v oblasti tradičního maloobchodu. V roce 2020 by pak MAKRO chtělo být v segmentu rozvážkové služby již lídrem. „Se segmentem malého a středního podnikání jsme existenčně propojeni, daří se nám budovat se zákazníky osobní vazby. Posloucháme, co potřebují. Víme, že segment drobného podnikání potřebuje v Česku silnou podporu. Tu mnozí podnikatelé nacházejí právě u nás,“ doplňuje ředitel nákupu Jan Žák. Rozvážková služba je určena pro zákazníky, jejichž měsíční obrat přesahuje 50 000,- Kč bez DPH.
Drobné podnikání jako hybatel české ekonomiky
MAKRO stále sází na malé a střední podnikatele. Jejich podniky tvoří v České republice 99,86 % ze všech firem, což v přepočtu činí 1,1 milionu subjektů. Většina z nich je zároveň registrovanými zákazníky MAKRO, konkrétně 0,9 milionu. „Chceme podpořit úspěch našich zákazníků, protože jedině s nimi můžeme růst i my. Klíčem k vzájemnému růstu je individuální přístup. Pracujeme na tom, abychom pochopili potřeby zákazníků a přizpůsobili jim naše služby a sortiment – například i s ohledem na daný region,“ vysvětluje Jan Žák. Důraz na individuální přístup ke každému zákazníkovi ilustruje i nové logo společnosti „VY & MAKRO“.
MAKRO sází na individuální příběhy
Na podporu nové značky připravilo MAKRO komunikační kampaň. Vlastní kanály výrazně rozšíří o externí komunikaci, konkrétně o tisk, rozhlas, online a venkovní reklamu. „Hrdiny naší kampaně jsou naši zákazníci a zaměstnanci. Zachytili jsme je při jejich každodenní práci, a chceme tak ukázat, že bez vášně a úsilí podnikat nelze. My jako MAKRO stojíme na jejich straně. Jejich růst je pochopitelně i naším růstem,“ přibližuje letošní kampaň Axel Hluchy. Reklamní kampaň odráží výsledky rozsáhlého zákaznického průzkumu, který provedla mateřská společnost METRO Cash & Carry International v loňském roce v pěti zemích, včetně České republiky. Ukázalo se, že drobní podnikatelé chtějí být nezávislí a flexibilní, chtějí mít kontrolu nad svým byznysem a především chtějí zanechat i odkaz.
MAKRO hledá Dobrého podnikatele
MAKRO má v plánu posílit image celého segmentu malého a středního podnikání. I proto v rámci oslav svého výročí vyhlásí soutěž, v níž bude hledat Dobrého podnikatele. Soutěž bude určena všem drobným podnikatelům, tedy firmám o velikosti do 30 zaměstnanců, bez ohledu na registraci ve velkoobchodním řetězci. Přihlásit se mohou podnikatelé, kteří se svojí činností hlásí ke společenské nebo environmentální odpovědnosti. A právě tento aspekt bude v soutěži klíčovým. Více informací o soutěži uveřejní společnost MAKRO počátkem dubna 2014.