Společnost Česká distribuční provedla mezi zákazníky obchodních řetězců dotazníkové šetření s cílem zjistit, jak vnímají letáky, proč si je prohlížejí a co v nich hledají. Z odpovědí vyplynulo, že letáky sleduje alespoň někdy 92 % dotázaných, přičemž 68 % v nich vyhledává hlavně slevy a nízké ceny, 35 % lákají zajímavosti a 23 % hledá inspiraci pro vaření nebo vybavení domácnosti.
„Letáky jsou obecně považovány za nástroj k prezentaci akčních nabídek, ale to je jen jedna z jejich funkcí. Odpovědi nám ukázaly, že pro mnoho lidí jsou letáky také poměrně inspirativním čtením, a pro obchodníky jde tedy o skvělý nástroj pro budování značky a vztahu se zákazníkem. Řada lidí totiž čte letáky, i když právě neplánuje nákup.“ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.
Primárním cílem letáků je přimět zákazníky k nákupu. U 17 % respondentů běžně pochází minimálně polovina zboží v jejich košíku z letáků. Čtvrtinu až polovinu zboží z letáku má v košíku 20 % a pár vybraných promovaných produktů většinou nakoupí 54 % lidí.
Jako první zaujme většinou čtenáře na letáku jeho vzhled, grafický styl, případně materiál. Tak to vnímá 29 % respondentů. Pro 24 % je první zaznamenanou věcí nabídka některých konkrétních produktů a 17 % řeklo, že si ze všeho nejdříve všímá slev. Slevy v letáku mají ostatně také největší šanci přimět lidi k nákupu. To tvrdí 38 % účastníků ankety. Pro 27 % je největším motivátorem samotné zobrazení produktu, který potřebují nebo ho mají rádi, a 13 % k nákupu nejspíš přiměje, když leták nabízí produkt, který je zajímavý, nový či exkluzivní.
Letáky pro seniory na míru
Naopak lidem v letácích nejvíce chybí lepší přehlednost a kvalitnější design. Na to si stěžuje téměř 20 % dotázaných. 12 % by ocenilo, kdyby letáky obsahovaly více informací o produktech, tipy na jejich využití, recepty či zábavu. Zajímavé je, že senioři mají na letáky odlišné požadavky než zbytek zákazníků. V drtivé většině požadují slevy zejména na základní potraviny a neprahnou tolik po novinkách nebo široké nabídce. Důležitá je pro ně ale i forma letáků. Oceňují jednoduchý a přehledný styl s méně produkty na stránku a dobře čitelnými texty.
„S tím jak roste zastoupení této skupiny mezi zákazníky, možná se brzy dočkáme i speciálních letáků, které budou distribuovány cíleně na seniory a budou přizpůsobeny jejich potřebám. Díky geomarketingu je z pohledu distribuce možné vybrat lokality, kam se takové letáky vyplatí zanášet,“ popisuje budoucí trendy Petr Sikora.
Rodiče chtějí v letácích kvalitu
Styl letáku je důležitý nejen pro seniory ale i pro ostatní zákazníky. Pro třetinu dotázaných dokonce natolik, že připouští, že ovlivňuje jejich nákupní chování. Dalších 32 % pak styl letáku vnímá, ale myslí si, že je při nakupování neovlivňuje. Necelá čtvrtina pak nepovažuje styl letáku za důležitý, protože se o nákupu rozhoduje podle obsahu. Ze všech lidí, pro které je design a styl letáků důležitý, jich 71 % nakupuje pro rodinu. Design a styl mají totiž za úkol působit na emoce a zdá se tedy, že lidé s rodinou jsou k emocionálním podnětům vnímavější.
Pro zákazníky je důležitá také kvalita promovaných produktů. Téměř dvě třetiny (63 %) z nich by v letácích ocenily nabídku vysoce kvalitních produktů, ačkoliv by sleva na ně byla nižší a jejich cena vyšší než u průměrných produktů. Jen 17 % by větší nabídku kvalitnějších produktů v letácích neocenilo. Zajímavé je, když se na kvalitu podíváme perspektivou toho, kdo nakupuje pro rodinu a kdo pro sebe. Jen necelých 40 % lidí, kteří nakupují pro sebe, by v letácích ocenilo více kvalitních produktů. Zato z lidí, kteří nakupují pro rodinu, by rozšířenou nabídku kvalitnějších produktů ocenilo 82 %. Ukazuje se tak, že starost o naše blízké se projevuje i při nakupování.