Společnost GfK Czech realizovala v únoru 2015 po dobu 4 týdnů kvantitativní výzkum reklam bankovních institucí v České republice na vzorku 600 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Tato studie kontinuálně sleduje na reprezentativním vzorku populace především televizní reklamu a její výkon v oblasti znalosti kampaně, oblíbenosti kampaně, motivace zákazníků ke koupi produktu či služby, efektivity mediálních výdajů na reklamní kampaně, ale i celkovou image jednotlivých bank.
„GfK již od roku 2013 pravidelně každý měsíc monitoruje účinnost televizní reklamy bank a jejich nabídky produktů i služeb. Díky tomuto kontinuálnímu výzkumu máme přehled o reklamách, produktech a image veškerých bank nejenom na českém, ale i na slovenském trhu. Tato jedinečná data jsou k dispozici každý měsíc, a to i jako volně prodejná studie s přehledným týdenním onlineovým reportingem,“ říká Jiří Nosek, Sector Leader Financial Services and Technology.
Jak si stojí banky v jednotlivém hodnocení?
Podle výsledků GfK za únor 2015 si lidé nejlépe spontánně vybavovali kampaň GE Money Bank na účet Genius bene + (kocour na bowlingu). Druhou příčku obsadila kampaň Komerční banky a její konsolidace půjček. Třetí místo získala AirBank a její nejvýhodnější půjčka (Češi do toho).
Podíváme-li se na podpořenou znalost reklamy, AirBank obsadila první dvě místa, a to s kampaněmi Češi do toho a s reklamou na Rodinný účet. Do první top 5 se dostala i Fio banka a její kampaň na hypotéku s Italem Gigim.
V další části hodnocení reklam, tentokrát při správném spojení jména banky s reklamou, je na první pozici reklama společnosti ZUNO a její refinancování půjčky následovaná Českou spořitelnou a jejím časosběrným spotem „Již 190 let jsme vám blíž“. Bronzovou medaili si odnesl spot Raiffeisenbank a její Rychlá půjčka (Arturův neohlášený telefonát). Do prvních pěti nejlepších kampaní se vešla ještě reklama od mBanky s názvem Ikona mobility (ovládání účtu mobilní aplikace).
Hlavní sdělení reklamy doručila nejlépe Česká spořitelna. Dobře skórovaly i spoty Raiffeisenbank a AirBank.
Jaká reklama je nejoblíbenější?
V celkové oblíbenosti reklamy ve sledovaném období získala první dvě místa AirBank, následovaná GE Money Bank. Mezi TOP 10 nejoblíbenějšími reklamami excelovaly například reklamy společnosti Česká spořitelna, Equa bank nebo Raiffeisenbank.
Které bankovní produkty by motivovaly zákazníky ke koupi?
Ve výzkumu jsme také zjišťovali, která banka svou reklamní komunikací zákazníky nejvíce motivovala ke koupi svých služeb nebo produktů. Zlato i stříbro v této kategorii vyhrávají kampaně AirBank. Bronzová medaile náleží České spořitelně a její kampaní „Již 190 let jsme vám blíž“.
Ve výzkumu jsme se také ptali na preferenční volbu banky při zakládání běžného účtu. Tedy která banka by byla tou první volbou, kdyby si ji lidé mohli nově zvolit. Totéž i v oblasti produktů spotřebitelské půjčky i hypotéky či úvěru na bydlení.