Program SCAN&GO poprvé v ČR nabízí zákazníkům možnost naskenovat si zboží při vkládání do vozíku a u pokladny ho pouze zaplatit. Tento jedinečný způsob nakupování po třech měsících pilotního provozu využívá 5 000 registrovaných zákazníků v hypermarketu Globus v Praze Čakovicích. Lidem zapojeným v programu SCAN&GO radikálně šetří čas nakupování, a tím se významně zvyšuje jeho loajalita. Kromě výhod pro zákazníky samotné přinesl projekt i překvapivé obchodní výsledky.
„Nová forma nakupování přitahuje především zákazníky, kteří rádi zkouší nové věci a následně realizují velké nákupy. To proto, že u pokladny pouze zaplatí a nemusí čekat frontu. Nákup v takto vybaveném hypermarketu je pak pro zákazníka příjemným zážitkem,“ říká Jan Šamša, ředitel hypermarketu Globus Čakovice.
Program SCAN&GO je bezplatná služba samoobslužného nakupování, díky které zákazník nemusí čekat u pokladny, ani vykládat zboží na pokladní pás. Na začátku nákupu si zákazník s použitím své zákaznické karty vyzvedne u vstupu na prodejní plochu mobilní ruční skener. Zboží skenuje už při vkládání do vozíku a celkovou hodnotu svého nákupu má po celou dobu stále pod kontrolou. Na závěr zboží zaplatí u vyhrazených pokladen SCAN&GO. Dobu nákupu tak zkrátí o čas ve frontě a čas strávený vykládáním zboží na pokladní pás.
„Zákazníci se stále více snaží ušetřit čas, a to platí i v oblasti nakupování zboží běžné spotřeby, jako jsou potraviny či drogistické zboží. Proto jsme hledali možnost, jak zákazníkům přímo v hypermarketu proces nákupu zjednodušit a zrychlit,“ říká Miroslav Exner, IT konzultant společnosti Globus ČR.
Základem projektu SCAN&GO je odolný mobilní skener, extrémně jednoduchý na ovládání, který nabízí možnost budoucího rozšiřování funkcí pro zákazníky. Výběr padl na ověřený skener Motorola MC17, což je jednoduchý přenosný počítač s držákem v odolném provedení, čtečkou čárových kódů a barevným displejem. Dalším krokem bylo doplnit čárové kódy u zboží, které je standardně neobsahuje na obalu, jako je například pečivo. Při nákupu se pak naskenuje kód umístěný u pečiva a následně skener sám vybídne k zadání počtu kusů. Tuto funkcionalitu a následné propojení informací o zboží s interními a pokladními systémy zajistil systémový integrátor ve spolupráci s partnery.
Vyhodnocení programu SCAN&GO
Za 3 měsíce provozu pilotního projektu se do programu spuštěného v hypermarketu Globus v Praze Čakovicích registrovalo přes 5 000 zákazníků, bylo realizováno přes 20 000 nákupů a průměrná hodnota nákupního košíku je o desítky procent vyšší než u standardního odbavení přes běžné pokladny. Takto je realizováno přes 2 000 nákupů týdně a trend týdenního růstu je 5-8 %. Jen za 3 měsíce provozu činí podíl obratu programu SCAN&GO na obratu celé pokladní zóny v průměru přes 7 %, což je dáno právě vyšší hodnotou jednoho nákupu.
Kdo je zákazník SCAN&GO
Jeho průměrný věk je 40 let, ale zastoupeny jsou všechny věkové skupiny (nad 18 let), je aktivní, a oceňuje úsporu svého času. Je také velmi loajální, jeho rozdíly v nákupu jsou menší než 0,1 %. Většinou nakupuje více než 40 položek v jednom nákupu a jeho frekvence návštěv má stoupající trend.
Program SCAN&GO vyvinula společnost Globus ČR ve spolupráci s partnery Wincor Nixdorf ČR, který zajišťoval kompletní implementaci, německým dodavatelem pokladních programů AWEK, nizozemskou firmou Re-Vision a dodavatelem skenerů Motorola Solutions.
– red –