Nakupování přes internet se stalo v České republice zcela běžnou záležitostí. Jen 12 % respondentů aktuálně zveřejněné studie společnosti Nielsen říká, že o nákupu na internetu neuvažují. V rámci středoevropského regionu jsou tak Češi nakupování přes internet nejvíce nakloněni. Na Slovensku o nákupu online neuvažuje 18 % spotřebitelů, v Polsku 24 % a v Maďarsku 21 %. Průměr EU je přitom 22 %.
Potraviny přes internet nakupuje každý jedenáctý Čech
Češi přes internet již tradičně nejčastěji nakupují vstupenky (29 % respondentů), oblečení (24 %) a zájezdy/hotelové rezervace (23 %). Potraviny, jejichž nabídka se v on-line obchodech zvětšuje, nakupuje přes internet 9 % spotřebitelů – o 5 pb méně než je průměr EU.
Brouzdání není nakupování
Ne vždy, když spotřebitelé hledají informace o výrobcích nebo službách, je následně na internetu i koupí. Mezi kategorie, kde je nepoměr mezi brouzdajícími a nakupujícími největší, patří elektronika, mobilní telefony, sportovní potřeby a auta. V případě těchto kategorií je nakupujících o 5 – 7 pb méně než brouzdajících. Jedná se typicky o kategorie, které je dobré před koupí vyzkoušet, a o kterých hledají spotřebitelé na internetu bližší informace, čtou si recenze a využívají možnost jednoduchého srovnávání více výrobků. Část z nich si výrobek následně koupí v kamenném obchodě.
Naopak vyrovnaný poměr mezi nakupujícími a těmi, kdo hledají informace a nákup zatím jen zvažují, je patrný například u vstupenek, oblečení a knih. Ti, kdo si o nich hledají informace, je také on-line koupí. Dobrou zprávou pro on-line prodejce rychloobrátkového zboží je, že do této skupiny patří i potraviny. Ačkoliv si internetové obchody s potravinami své pevné místo ve světě on-line nakupování teprve budují, už nyní mají své loajální zákazníky.
Internet je zdrojem informací i pro nakupující v kamenných obchodech
Informace o výrobcích a službách jsou a budou i v budoucnosti silným marketingovým nástrojem.
65 % spotřebitelů čte recenze výrobků dříve, než si je koupí. 66 % respondentů studie souhlasí s tvrzením, že na internetu hledají informace o výrobku nebo službě, které si následně koupí v kamenném obchodě. Oproti tomu 48 % spotřebitelů nejprve vyzkouší výrobek v obchodě než si ho koupí na internetu.
Pro nákup přes internet používá mobil každý třetí nakupující
Nejčastěji používaným zařízením pro nákupy přes internet zůstávají počítače. Pro své on-line nákupy je využívá 80 % českých nakupujících. Mobilní telefon používá 31 % nakupujících a tablet 15 %. S dalším rozvojem mobilní komunikace a dostupností mobilních telefonů se bude podíl mobilních zařízení na nákupech přes internet zvyšovat. V EU již nyní mobily pro své nákupy používá 33 % nakupujících a tablety 24 %.
Graf: Kategorie, které spotřebitelé nejčastěji nakupují přes internet