Nejenže počty dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení v posledních letech stoupají, ale zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů za volantem.
„Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.
Přitom z pohledu bezpečnosti během telefonování za volantem je řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ dodává Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Komunikační kampaň České asociace pojišťoven staví především na emocích. Ukazuje děti, jichž se případné zranění či smrt rodičů dotýká nejvíce. Chování řidičů nezmírní nebezpečí, jež hrozí jim, ale to, které ohrožuje jejich blízké. „Dokonce i v momentě, kdy již k nehodě dojde, se člověk snadněji dokáže vyrovnat s újmou, která se stala jemu. Obtížněji se ovšem vyrovnáváme s tím, že jsme svým chováním ublížili lidem, na kterých nám záleží. A právě toho chceme využít,“ popisuje motivy kampaně Jan Matoušek.