Reklama

Jaké reklamy se spotřebitelům líbí a vyvolávají v nich kladné emoce?

Letošní již 16. ročník konference Marketing Management, který se uskuteční 14. května 2015 v Divadle ARCHA, přinese přehlídku těch nejlepších kampaní, které zaujaly odbornou veřejnost v konfrontaci s tím, co se líbí zákazníkům a spotřebitelům. Již potřetí v řadě to u příležitosti konference zjišťoval spotřebitelský výzkum GfK.

Co u spotřebitelů vyvolává pozitivní emoce a RADOST?
Téma a náplň letošního Marketing Managementu s podtitulem „Jak vrátit do marketingu radost“ potvrzuje, že prostřednictvím pozitivních emocí vytváří firma silnější a dlouhodobější vztah mezi nabízeným produktem či značkou a spotřebitelem. Jak však tyto pozitivní emoce vyvolat? Co u spotřebitelů nejlépe funguje?

To v Čechách a na Slovensku zjišťoval výzkum GfK, který sbíral spontánní tipy na kampaně, které spotřebitelé zaznamenali jako nejvýraznější, nejmilejší, nejzábavnější či nejvtipnější – zkrátka které jsou jim příjemné a přinášejí jim radost. Uváděné komunikační kampaně, které nejvíce zaujaly české a slovenské spotřebitele, byly utříděny do tří kategorií (Služby, Produkty a Obchod), a v každé z nich byly na základě nejvyššího počtu nominací na Marketingový počin roku určeni vítězové pro Českou republiku a Slovensko.

Výsledky za Českou republiku jsou následující: V kategorii Služby (kam patří například reklamní sdělení bank, telefonních operátorů či dodavatelů energie) vyhrála s ohromnou převahou kampaň Air Bank argumentující potřebu změny banky prostřednictvím konfrontace arogantního a chápavého bankéře: „Krátká, výstižná, nenásilná, vtipná, věrohodná, kreativní či hravá“ … to byly nejčastější výroky, kterými spotřebitelé popisují tuto reklamu.

V kategorii Produkty (kam patří FMCG, spotřební zboží, ale např. i auta) se přihodilo něco poměrně nečekaného – všechny reklamy z poslední doby jednoznačně převálcovaly 10 let staré „Vánoce s Kofolou“, a to v obou sledovaných obdobích výzkumu, tedy nejen v lednu, kdy ještě dozníval vliv Vánoc. Spotřebitelé tuto kampaň považují za: „Vtipnou, chápavou, milou a něžnou, českou – zkrátka evergreen českých Vánoc!“

V kategorii Obchod se nejvíce prosadily reklamy prodejců / maloobchodních řetězců. Zvítězil Kaufland a jeho „Z lásky k Česku“: „Milá písnička upozorňující na české produkty … nádherná nezaměnitelná hudba Čechomoru … krásně uklidňující – není uřvaná jako jiné reklamy!“

Spotřebitelský výzkum, který se ve stejném časovém období prováděl na Slovensku, vynesl do popředí tyto kampaně: V kategorii služby vítězí Orange se sérií reklam nazpívaných dětmi a známými slovenskými hudebníky („byly to veselé písničky, reklama nic nevnucovala – jen poděkování za to, že jste s námi“). Mezi produkty zaujala série reklam na různé vozy ŠKODA AUTO („vtipné příhody, které upozorňovaly na výhody vozu – sněhová kalamita nebo souboj o pozornost s tančícím opravářem“) a mezi maloobchodními řetězci nejvíce zabodoval COOP Jednota Slovensko s pokračující řadou příběhů o bačovi a honelníkovi, například „jak bača vylezl kaprovi z papule“.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!