IKEA spustila v České republice novou službu Druhý život nábytku, jež zákazníkům umožňuje prodat nevyužitý či nepotřebný nábytek IKEA. Významnou součástí strategie IKEA je usilovat o minimalizaci odpadu a co nejvíce vzniku odpadu ve svém podnikání na každodenní bázi předcházet.
Nyní k tomu mohou přispět i zákazníci, kteří mají od ledna možnost nabídnout nepotřebný nábytek k prodeji v koutku se zlevněným zbožím.
Nábytek, který by jinak skončil nevyužitý, tak může sloužit někomu dalšímu a prodlouží se jeho životnost. Zatím je tato služba dostupná v pilotním režimu pouze v obchodním domě IKEA Praha-Zličín. V případě, že o ni bude ze strany zákazníků zájem, rozšíří se i do dalších obchodních domů v České republice.
„Již dlouhou řadu let se snažíme využívat odpad jako nový zdroj surovin, vyhledávat a využívat nové zdroje materiálů tak, abychom přitom chránili přírodní zdroje a postupovali odpovědně vůči životnímu prostředí i lidem,“ přibližuje strategii Vladimír Víšek, manažer pro udržitelný rozvoj IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. „Podnikáme řadu kroků, abychom předcházeli vzniku odpadu, a služba Druhý život nábytku je jedním z nich.“
Svůj nevyužívaný nábytek mohou zákazníci nabídnout prostřednictvím webové stránky www.druhyzivotnabytku.cz, kam nahrají fotografie, popis produktu a požadovanou cenu. Cenu navrhovanou zákazníkem obchodní dům buď přijme, nebo na základě zkušeností s prodejem použitého nábytku navrhne cenu nižší. Poté, co se se zákazníkem domluví na prodejní ceně, nabídne nábytek k prodeji v koutku se zlevněným zbožím. Zákazník následně dostane slevovou kartu s vloženou částkou ve výši prodejní ceny nábytku, kterou může využít ke koupi nového zboží v IKEA. O samotný prodej se už postará obchodní dům. „Cílem služby není konkurovat internetovým bazarům. Vnímáme to jako servis pro naše zákazníky, kteří k nám chodí pravidelně nakupovat,“ upřesňuje Vladimír Víšek. „Již mnoho let si z koutku se zlevněným zbožím naši zákazníci odváží smontovaný nábytek a věříme, že to bude fungovat i opačně. Pro ty, kteří nemohou nábytek dopravit až do obchodního domu, nabízíme svoz za 300 Kč. Ten budou zajišťovat vozy, které rozváží nový nábytek, na cestě zpět do obchodního domu.“
K prodeji mohou zákazníci nabídnout pouze nábytek IKEA. „Naší prioritou je vždy zajistit bezpečnost a zdravotní nezávadnost všech výrobků, které v obchodním domě prodáváme. Proto v současné době vykupujeme pouze nábytek IKEA, u kterého jsme toto schopni garantovat,“ vysvětluje Jan Král, vedoucí oddělení Recovery v IKEA Praha-Zličín, které je zodpovědné za provozování služby Druhý život nábytku. „Na veškerý nábytek, který prodáváme v koutku se zlevněným zbožím, poskytujeme jednoroční záruku,“ doplňuje. Záruka se vztahuje jak na zboží od zákazníků, tak na všechny další produkty, které IKEA ve zlevněném koutku IKEA nabízí.
Celý proces má na starosti oddělení Recovery, které je součástí širší myšlenky cirkulární ekonomiky a od roku 2000 je součástí všech obchodních domů. Kromě vrácení života nábytku od zákazníků se do oddělení Recovery dostanou výrobky, které zákazník vrátí v poškozeném obalu,nebo je reklamuje. Další cestou, kterou sem nábytek doputuje, je přímo z obchodního domu – jako vystavené zboží, výrobky vyřazené ze sortimentu, nebo výrobky, které se při vystavení v obchodním domě poškodily. Oddělení Recovery dokáže opravit a znovu uvést do prodeje až 90 % nábytku, který jím projde. Pouze 10 % jde na recyklaci.
Kromě nové služby Druhý život nábytku, kdy nábytek ještě může najít své využití u někoho jiného, IKEA již řadu let nabízí službu Odvoz a ekologicky šetrná likvidace. V rámci teto služby si zákazník může při objednání dopravy nového nábytku zajistit odvoz i ekologickou likvidaci svého starého vysloužilého nábytku (např. matrace, pohovky, kuchyně atd.).