SPIR se ohrazuje proti avizovanému kroku Googlu, který potvrdil záměr ukončit podporu tzv. cookies třetích stran bez představení adekvátní náhrady, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem, jako Googlu.
SPIR se domnívá, že prezentované odůvodnění, tedy vyšší ochrana soukromí uživatelů, neodpovídá skutečnosti. Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů, a avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy.
„Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů,“ komentoval kroky Google Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.
Záměr ukončit v prohlížeči Chrome podporu cookies 3. stran oznámil Google před rokem a představil jiné řešení (Privacy Sandbox), které má pracovat se zájmovými skupinami (kohortami) uživatelů namísto s jednotlivci (prohlížeči). Cílení reklamy je dnes běžným nástrojem v online prostředí a slouží k němu právě cookies 3. stran. Po jejich zrušení v prohlížeč Chrome bude Google v bezkonkurenčním postavení díky dominantnímu postavení prohlížeče Chrome a operačního systému Android, ve kterých je uživatel přihlášen pod svým účtem. Bude totiž mít o chování uživatelů dostatek informací nejen prostřednictvím svého prohlížeče a vlastních aplikací v případě mobilních telefonů, ale i díky analytickým nástrojům Google, které používají jiné mobilní aplikace. Nasbírané informace o chování uživatelů budou sloužit pro vytváření velkých skupin prezentovaných jako anonymní.
Pokud je uživatel v prohlížeči Chrome přihlášen pod svým účtem, má Google přehled o vyhledávání, navštívených stránkách a stráveném času, které může kombinovat s informacemi o chování na mobilním zařízení s operačním systémem Android. SPIR se domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má celosvětově prohlížeč Chrome podíl okolo 70 % . Ještě silnější pozici má Google celosvětově na trhu internetové reklamy.
Jedním z poslání SPIR je rozvíjet a přispívat ke kultivaci českého internetového prostředí, ve kterém má probíhat férová soutěž, která jedině přispěje k inovacím a zlepšení konkurenceschopnosti na online trhu. Z tohoto důvodu nemůžeme nechat bez odezvy kroky dominantní nadnárodní společnosti, které vedou k postupné likvidaci konkurence, na kterou doplatí uživatel tím, že v blízké budoucnosti nebude mít možnost výběru. SPIR vnímá potřebu přispět ke správné interpretaci kroků, které jsou navenek prezentovány jako zlepšení ochrany soukromí, ale ve své podstatě činí opak, když obrovské množství individuálních dat shromažďují v rukou digitálního hegemona.