Zatímco v loňském roce přidávalo své příspěvky na Facebook každý den 21 % jeho českých uživatelů, letos zůstává stejně aktivních zhruba 18 % z nich. Dokonce o 6 procentních bodů poklesl také počet těch, kteří přispívají alespoň jednou týdně. V současnosti jich je 42 %.
Vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index, který realizovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.
Facebook tak má v České republice před ostatními sociálními sítěmi v aktivitě uživatelů pořád náskok, který se ale postupně zmenšuje. Průzkum dále ukázal, že častějšími návštěvníky sociálních sítí v Česku jsou ženy, které na nich také tráví více času a celkově je považují za důležitější.
„Preference uživatelů sociálních sítí se postupně mění. Většina z nich nyní dělí svou pozornost mezi více sítí, a zřejmě proto například u Facebooku aktivita uživatelů postupně klesá. Na jeho úkor si tedy polepšují ostatní sociální média,“ uvedl ředitel AMI Digital Vladan Crha.
Podle průzkumu nyní aktivně přispívá na Facebook alespoň někdy celkem 92 % jeho uživatelů v ČR, zatímco každý den zveřejní příspěvek 18 % Čechů. Dominance Facebooku tak stále trvá, odstup mezi ním a ostatními sociálními sítěmi se ale zmenšuje. Například na Instagram, který se v poslední době těší značné oblibě a rychle roste, přidá nový příspěvek každý den 11 % uživatelů a alespoň občas 74 %.
„Může se to zdát pořád málo, ale jenom za rok je to výrazný nárůst. Ještě loni totiž na Instagram denně přispívalo pouze asi 7 % uživatelů,“ upozorňuje V. Crha. Aktivita uživatelů od loňska narostla i u LinkedInu a Twitteru. Na LinkedIn nedával minulý rok příspěvky každý den téměř žádný Čech a na Twitter jen 2 %, letos jsou to na LinkedInu 3 %, a v případě Twitteru dokonce 7 % uživatelů.
Průzkum dále ukázal, že české ženy navštěvují sociální sítě častěji, tráví na nich více času a také jim přikládají větší důležitost. 72 % žen, tedy o 7 procentních bodů více než mužů, je navštěvuje každý den a největší procento u nich stráví mezi jednou až čtyřmi hodinami. Nejvíce mužů se přitom vejde pod 30 minut denně.
Obecně platí, že nejvíce navštěvují sociální sítě mladší uživatelé a více jsou zastoupeny kategorie s nejnižším vzděláním. Z této statistiky se vymykají pouze Twitter a LinkedIn. Na Twitteru jsou mezi uživateli všechny věkové kategorie i úrovně vzdělání rovnoměrně zastoupeny. U LinkedInu odpovídá demografický profil uživatelů zaměření této sociální sítě. Největší zastoupení zde mají vysokoškolsky vzdělání lidé střední věkové kategorie.