Čokoládový kalendář patří mezi symboly českého adventu. Svátky si bez něj nedovede představit více než polovina Čechů. Pro 37 procent Čechů je koupě čokoládového adventního kalendáře dokonce každoroční tradicí. V předvánočním období výrazně stoupají i prodeje typických čokoládových kolekcí a mikulášských figurek. Čokoládové cukrovinky s vánoční tématikou tvoří až dvě třetiny českého sezónního trhu s čokoládou. Při koupi čokolády je pro téměř polovinu zákazníků rozhodující její druh. I přesto, že jsou Češi milovníky slev a akcí, čokoládu si takto koupí jen 10 procent z nich. Zjištění vyplynula z aktuálního průzkumu veřejného mínění společnosti KPMG Česká republika.
Čokoládové adventní kalendáře pořizují nejvíce spotřebitelé ve věkové kategorii 35–44 let (68 procent). „Tito lidé mají doma děti v předškolním a mladším školním věku a právě dětský spotřebitel je pro výrobce čokolád klíčový. V adventním kalendáři se spojuje obliba mlsat s očekáváním Vánoc, u dětí je proto velmi oblíbený. Pokud výrobek uspěje právě u těch nejmenších, má velkou šanci udržet se dlouhodobě na trhu,“ doplňuje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro Potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika.
Zdroj: KPMG Česká republika, Data Collect
Češky rády mlsají
Češky přicházejí čokoládě na chuť rok od roku stále více. Zatímco v loňském roce si čokoládovou sladkost dopřávala denně každá patnáctá, letos už je to každá desátá. K nákupu čokolády nepotřebují ani speciální důvod, nejčastěji po ní sáhnou, když na ni dostanou chuť. Pokud jdou nakupovat čeští muži, čokoládu považuje za součást běžného nákupu 31 procent z nich. Při výběru dají hlavně na značku. „Značka má zásadní vliv na rozhodovací proces zákazníka. Spotřebitel ji vnímá nejen jako záruku kvality, ale také jako nositele určitého zážitku spojeného s výrobkem,“ připomíná Karel Růžička.
V porovnání se Slovenskem jsou Češi v konzumaci čokolády střízlivější. Zatímco u našich východních sousedů si čokoládu dopřává každý den 15 procent respondentů, v České republice je to méně než osm procent. Kromě výše zmíněných žen ji konzumují častěji i lidé starší 55 let (téměř 18 procent).
Chutě Čechů se mění
Ve srovnání s loňskými výsledky průzkumu se letos překvapivě prosadil trend vzrůstající obliby hořké čokolády, kterou si dopřává 26 procent Čechů. Z pomyslné první příčky tak vytlačila čokoláda s minimálně 35procentním obsahem celkové kakaové sušiny její mléčnou variantu, která proti loňsku skončila na druhém místě. Obliba hořké čokolády vzrostla zejména u nejmladších dotázaných spotřebitelů ve věku od 15 do 24 let, kteří dříve upřednostňovali právě mléčnou příchuť. „V tom se výrazně lišíme od Slováků, mezi nimiž 29 procent nejvíce preferuje čokoládu s přísadami a čtvrtina z nich čokoládu mléčnou. Hořká čokoláda tak u našich sousedů zůstává až na třetím místě,“ porovnává rozdíly ve spotřebitelském chování Karel Růžička. Čeští zákazníci, zejména ženy, se rovněž zajímají o různé příchutě a náplně. Spotřebitele naopak málo oslovuje čokoláda bílá, kterou vyhledává jen devět procent z nich. Své příznivce nachází tato příchuť zejména mezi muži.
Ve finále u Čechů vyhrávají převážně tradiční druhy čokolády, zejména hořká a mléčná. Neobvyklé chuťové kombinace, ručně vyráběné cukrovinky či bioprodukty se příliš neprosazují. Na rozdíl od zahraničí je v České republice trh s čokoládou velmi konzervativní.