Průzkum AVG Technologies ukázal, že počet dětí do devíti let, které jsou schopné používat aplikace na chytrých telefonech, se za poslední tři roky zvýšil o 38 procent. V posledních letech přibývá stížností pedagogů v mateřských a základních školách na klesající základní dovednosti dětí. Mají problémy se samostatně obléci, obout, snižuje se úroveň jemné motoriky. Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly děti na některých z nich jako jeden z úkolů zavázat tkaničku. Pro mnoho se to ukázalo jako neřešitelný problém. „Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě,” popisuje úroveň dovednosti Lenka Malá, učitelka na jedné z jihočeských škol.
Stoupá ale úroveň specializovaných dovedností, umějí anglická slova, vyrobit hrneček nebo zacházet s internetem, tablety a chytrými telefony. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies (NYSE: AVG), poskytovatele nástrojů pro internetovou a mobilní bezpečnost, soukromí a optimalizaci více než 172 milionům aktivních uživatelů, mezi více než 6 000 matkami v 10 zemích včetně Česka. Tradiční přelomové okamžiky v životě dětí, jako například první jízda na kole, jsou předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče.
Průzkum pro skupinu ve věku 3 až 5 let odhalil, že více dětí zvládne hrát počítačovou hru (66 %) nebo ovládat mobilní telefon (47 %), než si zavázat tkaničku (14 %) či plavat (23 %). Studie Digital Diaries mimo jiné přinesla i zajímavé zjištění, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 %). Naopak zdaleka nejvíce věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 %).