Podle nejnovějšího průzkumu „HOW ACTIVE ARE RETAILERS“ společnosti CBRE, světového lídra v sektoru komerčních realitních služeb, je Česká republika jedenáctou nejatraktivnější zemí pro maloobchodníky. Jedenáctá příčka se týká evropského měřítka, pokud se na Českou republiku podíváme optikou celého světa, drží se na příčce sedmnácté.
Nejoblíbenějším maloobchodním trhem je z evropského i světového hlediska Německo. Maloobchodníci zde oceňují několik lokálně rozvinutých trhů a ekonomiku, stojící na pevných základech.
„Evropské trhy se obecně těší oblibě mezinárodních značek. Česká republika společně s Polskem představují nejvyhledávanější maloobchodní destinace mezi zeměmi střední a východní Evropy. O expanzi na český trh má zájem více mezinárodních značek než třeba o trhy severských zemí nebo trhy v Irsku či Portugalsku,“ říká Tomáš Beránek, Head of Retail – High Street and Tenant Representation společnosti CBRE.
Český trh je z hlediska objemu maloobchodních ploch saturovaný a nabízí obchodníkům velmi kvalitní maloobchodní plochy. Většina maloobchodníků otevírá svůj první obchod v Praze a postupně expandují do regionů, například do Brna. Praha nabízí nejen moderní maloobchodní plochy v zavedených obchodních centrech, ale v rámci střední a východní Evropy má také nejrozvinutější segment „high street“. Obchodní centrum Palladium navíc kombinuje tyto dva aspekty – moderní obchodní centrum umístěné v centru města leží v ose navazující na „high street“ zóny. Maloobchodní trh v České republice tak nabízí zahraničním značkám několik zajímavých možností pro vstup a následnou expanzi.
„Většina evropských zemí, které se v tabulce umístily před Českou republikou, nabízí maloobchodníkům několikanásobně větší trh. Kromě hlavního města mají několik dalších velkých měst v regionech, které disponují velkou kupní sílou a vysokou nabídkou moderních maloobchodních ploch. Pro Českou republiku, která má trh menší a moderní maloobchodní plochy tady začaly vznikat mnohem později než ve vyspělých západních zemích, je jedenácté místo velkým úspěchem,“ doplňuje Tomáš Beránek.
Odkud přicházejí maloobchodníci
Nejaktivnější maloobchodníci plánující expanzi do zahraničí jsou původem z Německa, Velké Británie, USA a Itálie. „Na základě analýzy nových značek, které pronikli na maloobchodní trh v České republice v posledních pěti letech, můžeme tento trend potvrdit i u nás,“ říká Tomáš Beránek.
Evropští obchodníci jednoznačně cílí na Německo, kam jich chce expandovat 47 %. Naopak pro obchodníky z USA jsou spíš než evropské trhy atraktivní trhy v Japonsku, Číně a Hong Kongu, kam chce proniknout 43 % amerických značek.