Protože trh spotřební elektroniky prochází bouřlivým vývojem v důsledku toho, jak se mění posluchačské i divácké zvyklosti spotřebitelů, tržby za první pololetí 2015 vzrostly. Růst TV a audio segmentu je tažen především inovativními řešeními, jako jsou technologie Ultra HD, Soundbary nebo multiroom audio systémy.
Pozitivní vývoj celého trhu televizorů lze pozorovat ve všech regionech kromě Evropy. Toto jsou zjištění průzkumu GfK zaměřeného na trh spotřební elektroniky, zveřejněné v souvislosti s veletrhem IFA 2015 v Berlíně.
GfK odhaduje, že tržby za veškerou spotřební elektroniku dosáhnou v roce 2015 celosvětově 185 miliard euro. To je zhruba o 9 miliard euro více nežli v předchozím roce.
TV trh: Ultra HD představuje rostoucí segment
Celosvětový TV trh se v roce 2015 nachází ve fázi konsolidace. V roce 2014 se prodalo 234 milionů televizorů LCD; jelikož letos se nekoná žádná velká akce typu loňského mistrovství světa ve fotbale, prodá se jich přibližně o 4 miliony kusů méně. Tento výsledek odpovídá asi dvouprocentnímu poklesu. Vývoj v jednotlivých regionech se však různí. K nejsilnějšímu růstu – 5 procent – dochází na Blízkém Východě a v Africe. Rovněž v Asii, jakož i v Severní a Jižní Americe, lze pozorovat známky pozitivního vývoje TV trhu. V západní Evropě se v roce 2015 očekávají tržby za prodej LCD televizorů ve výši 35,3 milionu euro, což je zhruba o 6 procent méně než v předchozím roce. Na východoevropském trhu zahrnujícím Rusko a Ukrajinu dochází k prudkému poklesu. Očekává se, že prodej LCD televizorů poklesne na tomto trhu o 7 milionu kusů.
Na rozdíl od toho se ve všech regionech pozitivně rozvíjí segment Ultra HD televizorů. Ultra HD přijímač nabízí mimořádně ostrý obraz na obrazovce s větší úhlopříčkou, neboť má čtyřikrát větší rozlišení nežli předchozí televizor full HD. V roce 2015 by se podle předpokladů mělo prodat přes 28 milionů Ultra HD televizorů, přičemž největší část pravděpodobně v Číně. Již 40 procent domácností takový televizní přijímač vlastní. Podle GfK by se v západní Evropě mělo prodat 4 miliony kusů. To znamená, že v západní Evropě bude každý desátý prodaný televizor Ultra HD. Z hlediska hodnoty hraje Ultra HD ještě důležitější roli. Ze všech televizorů prodaných v červnu 2015 v Německu bylo již 10 procent Ultra HD, což představuje čtvrtinu tržeb za televizory.
Kromě Ultra HD technologie existují další novinky, díky nimž stojí za to si pořizovat nový TV přijímač. Předností, kvůli níž si lidé novou televizi kupují, zůstává i nadále velikost obrazovky. V roce 2010 byla v Evropě průměrná velikost nového televizoru 31 palců (79 cm), zatímco v roce 2015 je to 38 palců (97 cm). Přitom ale průměrná cena TV přijímačů klesla. To znamená, že spotřebitel získává za méně peněz větší hodnotu. To, co spotřebitele motivuje ke koupi nového přijímače, je zlepšená kvalita obrazu, televizory OLED, TV s prohnutou obrazovkou, otevřené operační systémy jako Android, Tizen, Firefox OS nebo Web OS a další technologické novinky, jež spotřebitelům umožňují ještě lepší zážitek.
Hodně se také mluví o smart televizorech. Především díky kombinaci s videem na vyžádání získávají spotřebitelé přístup k nelineárnímu televiznímu vysílání. Divák má možnost kdykoli si vyvolat internetový obsah. Každý druhý televizor, který se v Evropě prodá, je smart TV. Tato zařízení nyní představují tři čtvrtiny celkových tržeb.
Avšak s tím, jak se zvyšuje dostupnost portálů pro video na vyžádání u smart televizorů, na herních konzolích nebo multimediálních přehrávačích, snižuje se poptávka po přehrávačích optických disků. GfK tudíž odhaduje, že v letošním roce se prodá jen 57 milionů DVD a Blu-ray přehrávačů, což znamená téměř o 10 procent méně než v roce 2014.
Soundbary vytvářejí atmosféru skutečného kina
Bez ohledu na to, zda jsou Soundbary umístěny pod televizorem nebo před ním, nabízí mnohem dokonalejší zvukový zážitek a tudíž atmosféru skutečného biografu. V roce 2014 se prodalo 11,5 milionu Soundbarů, což je o 64 procent více než v předchozím roce. V roce 2015 by se měla poptávka významně zvýšit. GfK očekává, že se letos prodá 14,3 miliony kusů, což by představovalo ve srovnání s loňským rokem zvýšení tržeb o 21 procent. Na prvním místě budou v tomto roce především regiony Latinské Ameriky a střední a východní Evropy. Předpokládá se, že i v západní Evropě zůstane poptávka po této oblíbené konkurenci domácího kina vysoká.
Během prvního pololetí 2015 poptávka po Soundbarech v západní Evropě evidentně rostla a bylo zaznamenáno zvýšení prodejů o 29 procent, což představuje více než 1,3 milionu prodaných kusů. Obzvláště oblíbené byly Soundbary s externím subwooferem – během první poloviny roku tvořily 60 procent tržeb v segmentu Soundbarů. V tomto, jakož i v celém audio segmentu, hraje při rozhodování o nákupu roli to, zda má zařízení funkci Bluetooth. Pokud máte svou hudbu uloženu na MP3 či v chytrém telefonu nebo tabletu, anebo pokud používáte některou ze stále oblíbenějších streamingových služeb, je důležité, aby byl přenos do audio systému zajišťován co nejrychleji a co nejjednodušeji. Od ledna do konce června 2015 bylo funkcí Bluetooth vybaveno téměř 80 procent všech prodaných Soundbarů.
Úspěšné uplatnění Soundbarů má negativní dopad na poptávku po domácích kinech
Vzhledem k tomu, že Soundbary slaví u spotřebitelů velký úspěch, poptávka po běžných systémech domácího kina s integrovaným DVD nebo Blu-ray přehrávačem celosvětově poklesla zhruba o 23 procent – prodalo se jich pouze 8,4 milionu kusů. V letošním roce GfK očekává další pokles o 13 procent na 7,3 milionu kusů. Tento velmi negativní trend se dotkne zejména vyspělých trhů, jako je západní Evropa nebo rozvinuté regiony Asie. Na trzích východní Evropy a Afriky (subsaharské Afriky) je pokles mírnější, o 11 procent a o 9 procent. Soundbary hrají na těchto trzích menší roli. Jako nadějný se jeví perspektivní nástupce Blu-ray disků, kterým je Ultra HD. Mohl by být uveden do Vánoc a vyvolat poptávku po nových přehrávacích zařízeních.
Prodeje AV přijímačů výrazně klesají
Jelikož GfK sledovalo tuto kategorii především v západní Evropě, lze uvést detailní poznatky pouze o tomto regionu.
V loňském roce došlo k mírnému poklesu prodejů ze 790 000 na 727 000 kusů a tento trend pokračoval i během první poloviny roku 2015 (snížení o 18 procent). Důvodem by mohl být vývoj směrem k aktivním reproduktorům. V nedávné minulosti ještě neexistovaly technické důvody, pro které by fanoušci dokonalých přijímačů museli měnit hardware. Mnohá zařízení uvedená na trh v roce 2014 však nedokázala plně podporovat nové Ultra HD standardy (HDMI 2.0 and HDCP 2.2). U nových modelů představovaných na veletrhu IFA by to ale již neměl být problém. A navíc by to mohlo rovněž stimulovat poptávku v předvánočním období.
Hudební systémy a hi-fi
V loňském roce poklesly tržby v segmentu hudebních systémů a hi-fi přibližně o 4 procenta. GfK očekává, že letos dojde k významné stabilizaci. Podle prognózy by se mělo prodat asi 18,6 milionů kusů. Očekává se zhruba 6 procentní zvýšení tržeb, přestože stále vyhledávané Bluetooth reproduktory by mohly trh kanibalizovat. I hudební systémy jsou stále „inteligentnější“, více propojené a tudíž v průměru o něco dražší. Tzv. multiroom systémy (bezdrátové audiosystémy pro ozvučení celé domácnosti) jsou oblíbené zejména v severní a střední Evropě (za první půlrok 2015 stouply tržby o 42 procent). Na druhou stranu v jižní a východní Evropě i nadále dominuje klasické stereo. Ovšem díky chytrým telefonům má i toto zařízení připojení Bluetooth.
Na rozvíjejících se trzích, především v Jižní Americe, se zákazníci zaměřují hlavně na výkon audio systémů. Systémy s 1000 watty a více představují 40 procent tržeb.
Současná situace v zemích bývalého Sovětského svazu je velmi svízelná. V důsledku konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou a s ním spojeného obchodního embarga došlo k obrovskému propadu trhu.