V prvním čtvrtletí 2015 se celosvětová poptávka po chytrých telefonech zvýšila ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 7 procent. Prodalo se 310 milionu kusů, přičemž oproti čtvrtému čtvrtletí 2014 se tempo růstu snížilo – tehdy činilo 19 procent.
Toto zpomalení bylo způsobeno meziročním poklesem poptávky po chytrých telefonech v Číně (o 14 procent) a ve vyspělých asijských zemích (o 5 procent).
Hodnota prodeje chytrých telefonů v západní Evropě se v 1. čtvrtletí 2015 poprvé meziročně snížila v důsledku situace ve Španělsku a Francii. Blíží se moment, kdy bude trh chytrých telefonů nasycen, a obě země patrně letos zaznamenají ve srovnání s rokem 2014 zpomalení růstu jejich objemu prodeje.
Ve střední Evropě měla na prodeje významný vliv makroekonomická situace v Rusku. V důsledku toho GfK předpovídá, že v roce 2015 poroste poptávka v tomto regionu poprvé od roku 2010 pomaleji než v západní Evropě.
Kevin Walsh, z pozice ředitele GfK za oblast prognóz vývoje trhu poznamenává: „Oslabení v Číně nastalo v důsledku významného zpomalení poptávky po 3G technologii, která nebyla kompenzována růstem technologie 4G. Podle našeho odhadu se Čína navrátí k růstu ve druhé polovině roku 2015 právě díky stabilně se rozšiřující technologii 4G. V rozvinutých asijských zemích šlo o pokles způsobený striktním srovnáním s 1. čtvrtletím 2014, kdy došlo k významnému zvýšení poptávky v Japonsku, které od dubna 2014 zavádělo vyšší sazbu DPH. Pro rok 2015 odhadujeme, že ve vyspělých zemích Asie vzroste poptávka v meziročním srovnání o 3 procenta hlavně díky Japonsku a Jižní Koreji, kde se v roce 2015 očekává návrat k růstu.“
Stabilní růst technologie 4G
V 1. čtvrtletí 2015 počet prodaných 4G přístrojů poprvé překročil 50 procent celosvětové poptávky po chytrých telefonech. Čína zaznamenala největší zvýšení podílu 4G technologie za čtvrtletí – o 16 procentních bodů na 73 procent z 57 procent v předchozím čtvrtletí. Růst byl podpořen cenovou erozí 4G chytrých telefonů. GfK odhaduje, že celosvětově se bude podíl 4G technologie v roce 2015 i nadále zvyšovat a ve 4. kvartále 2015 dosáhne 59 procent.
Očekává se, že v Indii a Indonésii poroste poptávka po chytrých telefonech rovněž díky rozšiřující se síti 4G. V 1. čtvrtletí 2015 byl v obou zemích podíl 4G podstatně nižší než celosvětový průměr, a sice 4 procenta v Indii a 7 procent v Indonésii. Podle odhadů GfK dosáhne v roce 2015 podíl chytrých telefonů s technologií 4G v Indii 7 procent a v Indonésii 10 procent.
Chytré telefony s velkým displejem
V 1. čtvrtletí 2015 jsme byli svědky pokračujícího přechodu na telefony s větším displejem (5 palců a více) – prodej 166 milionů kusů představuje 47 procent celosvětového trhu chytrých telefonů oproti 32 procentům v 1. čtvrtletí 2014. Podíl telefonů s velkým displejem dosáhl v Severní Americe v 1. kvartálu 70 procent oproti 59 procentům ve stejném období loňského roku, přičemž šlo především o poptávku po špičkových modelech. V Číně, kde je tento trend obzvláště výrazný, vzrostl podíl z 32 procent v 1. čtvrtletí 2014 na 57 procent ve stejném období 2015. Poptávka však byla tažena levnějšími modely s velkým displejem, jež tento trh doslova zaplavily. GfK odhaduje, že přechod na přístroje s velkým displejem bude v roce 2015 pokračovat, přičemž celosvětová poptávka po telefonech s velkým displejem se meziročně zvýší o 30 procent a dosáhne v tomto roce 69 procent z celkové poptávky po chytrých telefonech.
Dynamika cenového pásma v roce 2015
Podíl levnějších chytrých telefonů za cenu do 250 USD se zvýšil na 56 procent ve srovnání s 52 procenty v 1. čtvrtletí 2014 na úkor špičkových modelů (+500 USD), zatímco podíl středně drahých přístrojů (250 – 500 USD) zůstal prakticky stejný. Podle odhadu GfK podíl levných chytrých telefonů v roce 2015 nadále poroste i díky pokračující cenové erozi na rozvíjejících se trzích.
Výhled pro rok 2015
Walsh dále říká: „Podle odhadu GfK vzroste v roce 2015 poptávka po chytrých telefonech meziročně o 10 procent, což znamená zpomalení vůči roku, kdy růst dosáhl 23 procent. Rozvíjející se trhy v Asii porostou pravděpodobně nejrychleji především zásluhou Indie a Indonésie, kde zatím malé rozšíření chytrých telefonů ponechává obrovské příležitosti pro růst.“