AAA AUTO Group vykupuje a prodává stále více vozů on-line, přičemž podíl takto zobchodovaných automobilů letos dosáhne až deseti procent. Přestože se zatím on-line výkup a prodej týká spíše importu a exportu, společnost se připravuje také na poskytování této služby retailovým zákazníkům.
„V současné době měsíčně on-line vykoupíme přes 600 zánovních a méně ojetých vozů, rovněž přes internet jich za stejné období prodáme asi 500. Zdroji pro výkup jsou leasingové firmy ze všech zemí EU, celkem oslovujeme zhruba 240 společností a aktivně vykupujeme od stovky. V rámci následného prodeje vozů se zatím jedná o B2B obchody, ale připravujeme se i na on-line prodej vozů běžným zákazníkům pod značkou Mototechna, který bychom chtěli zahájit v září.
Pro řízení celého procesu od výkupu, přes logistiku až po prodej jsme vyvinuli vlastní platformu,” řekla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. V plánu je prohlídka vozu na dálku pomocí videopřenosu, včetně možnosti, kdy si sám zákazník určí, které části vozu a v jakém detailu bude chtít vidět. Ve výkupním týmu pracuje na nákupu vozů pět dedikovaných specialistů-oceňovačů, celé oddělení má 45 pracovníků, kteří mohou v případě potřeby vozy on-line nakupovat. Měsíčně tým ocení kolem 25 000 vozů nabízených na trhu po celé EU. Nejvíce zdrojů pro výkup je v Belgii, Francii, Německu, Itálii a Nizozemsku. Zákazníky v rámci on-line prodeje jsou odběratelé v západní části EU, zemích SNS a v severní a střední Africe.
Od rozšíření on-line prodeje na Mototechnu si AAA AUTO slibuje zvýšení odbytu v řádech procent. „Je to pro nás další způsob, jak zvýšit celkový objem prodaných vozů. Zejména zákazníci Mototechny jsou lidé, pro které čas jsou peníze, a vůz používají jen jako dopravní prostředek. Podle našich průzkumů těchto zákazníků neustále přibývá. Jedná se zejména o malé a střední firmy, které mají zájem o téměř nové ojeté vozy s kvalitou blížící se novým za ceny o 30 – 50% nižší,“ zdůraznila Topolová. Tyto vozy dle dosavadních zkušeností vykazují jen naprosté minimum reklamací. „On-line prodej těchto vozů by tedy měl být pro zákazníka bez rizika, navíc u nich poskytujeme možnost výměny za jiný do sedmi dnů bez udání důvodu, což snižuje rizikovost nákupu prakticky na nulu,“ řekla Topolová. „On-line prodej ojetých vozů se v západní Evropě pozvolna rozvíjí a zákazníci si na něj začínají zvykat. V regionu střední a východní Evropy budeme průkopníky,“ dodala.
Skupina AAA AUTO nyní testuje financování prodeje vozů firemním zákazníkům v zahraničí, mimo jiné v severní Africe a v zemích Společenství nezávislých států. „Chceme být schopni dodat vůz až do celního skladu co nejblíže místu podnikání našich partnerů. Momentálně dolaďujeme proces s jedním z našich zákazníků ze Skandinávie,“ uvedla Topolová. „Zákazníkovi předvybereme auta, která na základě našich zkušeností jsou v jeho zemi velmi likvidní a prodávají se s dobrou marží pro dealera. Z těchto aut si zákazník vybere celý kamion, který pošleme do celního skladu. Ve chvíli, kdy zákazník potvrdí, že je s dodávkou spokojen, začne mu běžet lhůta splatnosti. Během ní může vozy prodat a nepotřebuje tak mít na nákup aut blokované finanční prostředky. V této situaci nám totiž zaplatí až ve chvíli, kdy už vyinkasoval platbu od nového majitele,“ vysvětlila Topolová.