Výzkum trhu

„… a hlavně, aby tam byly čisté záchodky!“

Podle výsledků aktuální studie „GfK Petrol Station FMCG Shopping“ je nejznámější značkou čerpacích stanic SHELL, spontánně – bez nápovědy – si tento název vybaví téměř 80 procent zákazníků, kteří nakupují v prodejnách na čerpacích stanicích.

Nejnavštěvovanější jsou ovšem prodejny čerpacích stanic BENZINA / BENZINA PLUS, ve kterých nakupuje 73 procent zákazníků. Z pohledu zákazníků nabízí nejkvalitnější zboží a služby řetězec SHELL, který vede ve spotřebitelském vnímání kvality pohonných hmot, nabídky rychloobrátkového zboží a rychlého občerstvení na prodejnách, chování personálu, kvality nákupního prostředí a v neposlední řadě čistoty toalet. Naopak jako jasně nejlevnější zákazníci vnímají řetězec čerpacích stanic TANK ONO, který se v hodnocení ceny pohonných hmot umístil s obrovským náskokem před všemi ostatními řetězci.

Hlavní roli při rozhodování o tom, na jaké čerpací stanici nakoupit, hraje cena (pro 79 procent zákazníků) a kvalita (67 procent) pohonných hmot následovaná dostupností čerpací stanice (59 procent). Čtvrtým nejdůležitějším faktorem pro výběr čerpací stanice je ovšem překvapivě čistota toalet, kterou jako jeden z důvodů uvádí téměř 50 procent zákazníků. Tento faktor je podle studie „GfK Petrol Station FMCG Shopping“ výrazně důležitější než například věrnostní program řetězce, který hraje roli pro 22 procent zákazníků, hezké nákupní prostředí (20 procent) nebo nabídka kvalitní čerstvé teplé kávy (25 procent).

Při jednom nákupu rychloobrátkového zboží v prodejně na čerpací stanici zákazníci v průměru utratí 116 Kč, za pohonné hmoty 957 Kč. Návštěvníci prodejen na čerpacích stanicích nejčastěji nakupují studené balené nealkoholické nápoje (46 procent z těch, kteří prodejny na čerpacích stanicích navštěvují), bagety (38 procent návštěvníků), sladkosti (38 procent návštěvníků) nebo teplou čerstvou kávu (35 procent návštěvníků). Zákazníci jsou s celkovou nabídkou na prodejnách spokojeni, některým z nich ovšem chybí například lepší nabídka volně prodejných léků, drogistického zboží nebo čerstvého ovoce a zeleniny. Co návštěvníky prodejen na čerpacích stanicích může odradit od nákupu rychloobrátkového zboží? Kromě vysokých cen zboží je to fakt, že zákazníci vnímají většinu potravin zde nabízených za nezdravé.

„Rychloobrátkové zboží na prodejnách čerpacích stanic nadprůměrně často nakupují mladší lidé z věkové kategorie 18-39 let, zákazníci s maturitou, lidé z domácností se 3 a více členy (s dětmi), zákazníci z Prahy a z obcí o velikosti 5-20 tisíc obyvatel a řidiči, kteří měsíčně najedou 1000 a více km a měsíčně načerpají 51 a více litrů pohonných hmot. Při nákupu rychloobrátkového zboží na čerpacích stanicích platí 80 procent zákazníků platební kartou, 48 procent využívá věrnostní program a 43 procent nakupuje podle POS materiálů,“ říká Pavel Cabal, Senior Project Manager z GfK.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!