Filmová produkce v České republice produkuje přímo a nepřímo tržby v hodnotě přesahující 104 miliardy korun, tedy 1,1 % HDP. Vyplývá to z nejnovější analýzy Deloitte Filmy a hry – Zábava v Česku z pohledu ekonomiky.
V ČR se točí zejména zahraniční filmy (55 % veškeré produkce), reklamy (31 %) a až třetí jsou filmy české (14 %).
„Přímé tržby filmového průmyslu v České republice dosahují 54 miliard korun. To ale není vše. Filmaři potřebují řadu služeb a věcí, hlavně techniku, jídlo, musí se přepravovat z místa na místo. V ostatních odvětvích tak pomohou vytvořit produkci za dalších 50 miliard korun,“ upřesňuje hlavní ekonom Deloitte David Marek.
Filmová a televizní produkce zaměstnává dle analýzy Deloitte přímo přes 12 tisíc lidí. V odvětvích na něj navázaných vytváří dalších 20 tisíc míst. Do veřejných rozpočtů pak odvádí celkem 19 miliard korun.
Za poslední tři desetiletí se zvyky diváků podstatně změnily. Před rokem 1989 chodilo do kina až 100 milionů diváků ročně. Na konci devadesátých let jejich počet klesl na 8 milionů. Dnes je to zhruba dvojnásobek. Změnila se i průměrná cena lístku. Zatímco v roce 1989 to bylo 7 korun, dnes je to 113 korun (bez DPH).
„Ve světě i u nás můžeme pozorovat řadu trendů. Například 3D filmy nejsou takovým tahákem, jak se předpokládalo. Nové technologie, například přesnější robotická ramena nebo drony, zase výrazně ovlivňují výrobu. A do hry stále významněji vstupují online media, jako jsou Netflix nebo Hulu,“ dodává David Marek.
Filmová produkce představuje v takzvaném kulturním průmyslu zhruba pětinu. Dvojnásobný podíl (41 %) na něm mají knihy a tisk. Videohry jako relativně mladé odvětví se na tvorbě zábavy v Česku podílí čtyřmi až pěti procenty.