Sekce aktivačních agentur AKA zkoumala výdaje do nemediálních forem komunikace. Odhady marketingových manažerů, které podle metodiky Evropské asociace komunikačních agentur (EACA) zjišťoval Niesen Admosphere, potvrzují stabilní růst investic třetím rokem.
Do nemediálních forem reklamy, kam patří například investice do on-line nástrojů, reklamy v mobilních telefonech, pořádání akcí, produkční náklady na výrobu televizních a rozhlasových spotů a inzerátů, spotřebitelské soutěže, věrnostní programy, sponzoring a další disciplíny, letos půjde 55,8 miliard korun. To je o 5,3 % více než loni. Největší růst zaznamenají náklady na pořádání eventů (reklamních a komunikačních akcí) a věrnostní programy.
„Investice do věrnostních programů nepochybně souvisejí s jejich obnovou podle nových pravidel pro ochranu osobních dat,“ připomíná David Čermák, předseda sekce aktivačních agentur AKA.
Přibližná rovnováha výdajů do mediální reklamy a různých forem nemediální reklamy zůstává zachována. Celkově tedy investice do reklamy a nákupu mediálního prostoru budou činit 107,5 miliard korun. To řadí komunikaci a reklamu mezi významná průmyslová odvětví povzbuzující ekonomický růst. Podle studie Deloitte z roku 2016 každé Euro investované do komunikace generuje 7 Eur HDP Evropské unie.
Pozitivní náladu na trhu potvrzuje i stoupající spokojenost marketingových manažerů jak s výší investic do komunikace, tak s jejich rozdělením. Jen necelá pětina marketérů by výši nebo rozdělení investic měnila.