Zatímco krajská města využívají sociální síť Facebook všechna, z celkových 55 okresních měst jich 5 oficiální facebookový profil nevyužívá vůbec. Nejvíce fanoušků na obyvatele má s velkým náskokem Znojmo, následováno je Karlovými Vary a Novým Jičínem.
Průměrný počet reakcí na příspěvek byl ve sledovaném období nejvyšší na facebookové stránce Prahy. Údaje vyplývají z aktuálního průzkumu, který realizoval Institut veřejné správy na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity ve spolupráci s PR Akademií.
Během prvních čtyř měsíců letošního roku se uskutečnil průzkum Jak se daří obcím využívat Facebook pro komunikaci s veřejností, který mapoval aktivitu okresních a krajských měst na největší sociální síti. Průměrný počet fanoušků facebookových stránek měst v přepočtu na obyvatele je 0,13. Číslo vyjadřuje podíl počtu fanoušků facebookové stránky a počtu obyvatel města. S velkým odstupem vede v této kategorii město Znojmo, které má 0,72 fanoušků na jednoho obyvatele. Následují Karlovy Vary (0,49), Nový Jičín (0,4), Český Krumlov (0,39) a Třebíč (0,34).
„Ukázalo se, že města umějí být na sociálních sítích různě aktivní, ale také různě produktivní z hlediska života a komunikace na svých profilech. Čím aktivnější jsou z hlediska vlastního obsahu a jeho podoby, tím aktivnější je i jejich publikum. Nelze však jednoduše aplikovat přístup ‚čím více textů, tím více aktivity a nových fanoušků‘,“ komentuje zjištěné skutečnosti Filip Hrůza, ředitel Institutu veřejné správy Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.
Dalším z ukazatelů, na něž se průzkum zaměřil, byl počet reakcí na jednotlivé příspěvky. Během sledovaného období nejvíce zabodovala Praha, která získala průměrně 185 reakcí na každý publikovaný příspěvek. Další v pořadí jsou Karlovy Vary (143), Znojmo (134), Ostrava (95) a Opava (85). Průměrný počet reakcí na jeden facebookový post byl 35.
„Realizovaný průzkum ověřil, že měřítkem úspěchu komunikace na sociálních sítích není pouze počet fanoušků, ale zejména dlouhodobá práce s atraktivním obsahem. Potvrzuje to například Znojmo, které vede v počtu fanoušků na obyvatele, zároveň je ale též v popředí míry interakce u publikovaných příspěvků,“ komentuje data z výzkumu Roman Kučera, jenž vede vzdělávací centrum PR Akademie. „Upřímně mě překvapilo, že některé radnice stále nevyužívají ke komunikaci s veřejností sociální sítě. Zvláště pak v době, kdy svůj oficiální FB profil mají ve stejném městě například hasiči nebo lokální sdružení,“ doplnil.
Kompletní výsledky průzkumu budou prezentovány na konferenci Jak mít komunikaci před volbami pod kontrolou, která se uskuteční 21. června 2018 na půdě Regionální hospodářské komory Brno v areálu brněnského výstaviště. Konference bude mimo jiné zaměřena právě na to, jaký obsah šířit přes sociální sítě a jak zaujmout a komunikovat s různými cílovými skupinami.