Společnost Atoz Marketing Services na slavnostním galavečeru vyhlásila výsledky marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, který už sedmnáctým rokem oceňuje inovace na českém trhu. Předávání ocenění proběhlo i letos v Kině Lucerna v Praze a hosty jím po loňském úspěchu provedl opět moderátor Rey Koranteng.
Výrobci a distributoři mohli do letošního ročníku programu přihlásit své inovace z oblasti rychloobrátkového zboží, doplňků stravy a OTC produktů (s výjimkou tabákových výrobků), které byly na český trh uvedeny (nebo jsou uváděny) v období od ledna 2016 až do konce května 2017.
O titul Nejlepší novinka se tak letos ucházelo téměř 160 nových a inovovaných výrobků. Ty se utkaly o přízeň spotřebitelů ve 31 potravinářských a 20 nepotravinářských kategoriích, jejichž rozpětí bylo opravdu široké. Úplně nové nebo méně obvyklé kategorie byly letos převážně v oblasti drogerie, ať už se jednalo o kondomy a erotické gely, laky na nehty či dámskou depilaci. Nově se přitom objevily i kategorie, které reflektují aktuální trendy ve spotřebitelském chování, jako je například poptávka po zdravějším životním stylu. Prvně tak třeba byly zařazeny kategorie Speciálních a Proteinových potravin, které se v poslední době těší na trhu čím dál větší oblibě.
Dalším z trendů, jež provázely letošní ročník, byl pak i zájem spotřebitelů o praktičtější a uživatelsky přívětivější obaly.
„Kromě úplně nových kategorií nás – organizátory programu – letos velmi potěšila velká koncentrace výrazných inovací především mezi produkty určenými pro prodej v běžných supermarketech, ať už se jedná o nealkoholické pivo se superpotravinou, erotický gel, holistická krmiva nebo třeba müsli s kousky vídeňských oplatek apod. Převážně se tento rok jedná o opravdové novinky a ne jen o inovované verze starších produktů,“ říká Lukáš Matějka, marketing group manažer skupiny Atoz Marketing.
Čtyři tisíce českých spotřebitelů rozhodovaly o výsledku
Podkladem pro udělení ocenění se staly výsledky exkluzivního výzkumu, jenž tento rok provedla agentura Nielsen. Dotazování proběhlo na reprezentativním vzorku čtyř tisíc respondentů a cílem bylo zjistit, který z výrobků v každé kategorii by si spotřebitelé zakoupili, pokud by mezi nimi vybírali v obchodě a mohli si odnést pouze jeden z nich.
Výrobky, které zvítězily v jednotlivých kategoriích, zhlédla odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií a výrobců obalů. Porota hodnotila produkty z odborného hlediska a vybrala z nich jednoho vítěze. Tím se nakonec stal Möller’s rybí olej omega-3 s citronovou příchutí od společnosti Vitana, který si vysloužil Čestné uznání poroty.
Absolutním vítězem, tedy produktem, který dopadl v průzkumu celkově nejlépe, se pak staly Oleje Lukana společnosti Glencore Agriculture Czech.
Oceněny byly též novinky, které zaujaly spotřebitele v rámci doprovodných soutěží pořádaných mediálními partnery programu. Nejlepší novinku si přitom zvolili i fanoušci Volby spotřebitelů na facebooku, u nichž se favoritem staly Kotlíkové brambůrky společnosti Jan Zykmund. Nově byla tento rok vyhlášena také Nejúspěšnější novinka roku 2016. Analýzu, založenou na porovnání tržeb, rotace, podílu na kategorii a inkrementalitě loňských vítězů, v tomto případě opět provedla společnost Nielsen, která dlouhodobě a detailně tyto prodeje sleduje.