Advokátní kancelář Taylor Wessing si nechala zpracovat průzkum, který se týkal vnímání originálních značkových výrobků a napodobenin, imitací a padělků v České republice.
Z dotazování v první části výzkumu sice vyplynulo, že více než 70 % respondentů chápe, že ochranná známka u výrobků je zárukou kvality a vysoké jakosti zboží, ale přesto při nákupu preferují v téměř 94 % především cenu. Lidé kupují neznačkové výrobky (napodobeniny, imitaci případně padělek) především kvůli nízké ceně v porovnání s cenou originálního výrobku, údajně podobnému vzhledu a stejné službě či domnělé stejné užitné hodnotě.
Někteří respondenti v odpovědích mimo jiné také uváděli, že mnohdy neznačkový výrobek dalece překoná výrobek značkový. V otevřených otázkách se vyjádřili, že napodobeniny jim nevadí, padělky spíše ano. Dalším důvodem, proč někteří pak dávají přednost napodobeninám je, že jejich finanční situace jim nedovoluje značkový výrobek koupit i přesto, že si uvědomují jeho význam.
Zajímavé bylo i sdělení respondentů, že i pokud je v České republice vyznačená na výrobku značka, podle jejich názoru to ještě neznamená úměrně vysokou kvalitu a trvanlivost, protože, podle jejich zkušeností, v České republice je tomu právě naopak, a to i přes to, že nákup proběhl v kamenném obchodě.
Karin Pomaizlová, partnerka advokátní kanceláře Taylor Wessing k tomu uvádí: “Ochranná známka výrobce zavazuje a umožňuje zákazníkovi rychlou orientaci na trhu mezi výrobky či službami. Ochranná známka také zaručuje původ výrobků a tudíž i kontrolu nad jejich kvalitou.”
Pokud by si respondenti zakoupili originální značkové výrobky, jaký k tomu mají důvod? V nabízené škále odpovědí dotazovaní nejčastěji uváděli, že spoléhají především na kvalitní provedení, které je pro ně zárukou kvality. Jako druhý nejčastější faktor uváděli, že samozřejmě předpokládají standardní funkčnost a kvalitu, dále si váží spolehlivosti výrobku a servisu. Příslušnost k elitě je také důvodem, proč zakoupit výrobek s ochrannou známkou. Nezajímavá je také odpověď ohledně záruky investice do budoucna.
Pomaizlová dodává: “Značka zavazuje a motivuje, výrobci dlouhodobě budují vztah důvěry zákazníků v kvalitu a spolehlivost svých výrobků. Oceňovaná loyalita zákazníků i dále motivuje výrobce, aby investovali do inovací svých výrobků a vývoje výrobků nových. Na rozdíl od výrobců imitací a padělků, kteří pouze napodobují úspěšné výkony jiného, aniž by sami investovali do vlastního vývoje a marketingu.”