Nová studie společnosti Deloitte poprvé zhodnotila ekonomické přínosy reklamy pro ekonomiky zemí Evropské unie. Ukázalo se, že každé Euro vložené do reklamy se zhodnotí v HDP produktu sedmkrát. Přímo a nepřímo poskytuje práci téměř šesti milionům občanům EU.
Vůbec první studie o ekonomických dopadech reklamy na celý evropský trh identifikovala přínosy reklamního průmyslu pro ekonomiku, pracovní trh a občanskou společnost. Studii zadala Světová federace zadavatelů (World Federation of Advertisers – WFA) a řada dalších profesních sdružení. Na základě ekonometrického modelu studie prokázala, že reklama generuje 4,6% HDP Evropské unie. Přínosy reklamy spatřuje studie ve třech hlavních oblastech:
1. Ekonomické: Každé Euro, investované do reklamy, se zhodnotí sedmkrát. To znamená, že roční investice do reklamy ve výši 92 miliard Euro přispěly HDP evropských ekonomik dalšími 643 miliardami, což reprezentuje 4,6% z celounijního HDP. Studie uvádí, že reklama přispívá k ekonomickému růstu také podporou konkurence, poskytováním informací zákazníkům a pomáhá při informovaném výběru zboží a služeb. Konkurence posilovaná reklamou vede k vývoji nových služeb a produktů, tedy ke zvyšování konkurenceschopnosti, a to v konečném důsledku i mimo hranice EU.
2. Zaměstnanecké: Celkově reklama podporuje 5,8 milionů pracovních míst, z toho 16% pracovníků přímo produkuje reklamu. Studie nepočítá s pracovníky, kteří se reklamou zabývají na straně zadavatelů (in-house). Odhad je tedy spíše konzervativní. Další část pracovních míst tvoří zaměstnanci společností, které jsou přímo závislé na příjmech z reklamy – zaměstnanci medií, on-line společností nebo firem zabývajících se venkovní reklamou například. Ti tvoří asi 10% z uvedených 5,8 mil pracovních míst. Konečně sem patří pracovní místa vytvářená v důsledku reklamní činnosti – od pracovních míst v obchodu, přes subdodavatele reklamních služeb až po práci v hotelnictví a pohostinství. Taková pracovní místa tvoří 74%.
3. Společenské: Reklama financuje media a zábavní průmysl. Tím občanům EU významně snižuje náklady na sledování jakéhokoliv obsahu nebo přímo bezplatný přístup k mediím. Studie uvádí, že v roce 2014 reklama investoval do všech druhů tvorby obsahu 92 miliard Euro. Bez těchto investic by rostly náklady na předplatné časopisů, novin, placených televizních kanálů. Navíc medii pokrývané sportovní a kulturní události potřebují pro svoji existenci také reklamní příjmy. Reklama významně přispívá k využívání on-line služeb s nízkými náklady anebo zcela bezplatně.
Studie pokrývá celou osmadvacítku a některé země zkoumá podrobněji. Nejbližší tuzemskému trhu je Maďarsko. Ukazuje se, že i když trhy jednotlivých zemí se v detailu liší, je přínos reklamy ve jmenovaných oblastech průkazný.
„Pokud uplatníme výsledky studie na domácí trh, pak 4,6 % z celkového HDP České republiky za rok 2015 činí 206 miliard korun. Navíc studie nepočítá s investicemi do nemediálních forem reklamy jako jsou reklamní akce, public relations a podobně“, dodává Marek Hlavica, předseda Asociace komunikačních agentur.