Pro Čechy je při nákupech potravin nejdůležitější vyvážený poměr dobré chuti za příznivou cenu. Mladí pak přikládají větší váhu značce než českému původu a ženy nakupují zdravější a kvalitnější potraviny než jejich protějšky. Zjištění zveřejnila výzkumná agentura NMS Market Research, která zkoumala nákupní chování Čechů.
Z průzkumu vyplývá, že pro 81 % Čechů je při nákupech jídla nedůležitější cena, která se ale nesmí negativně odrazit na jeho chuťových kvalitách. Podle chuti totiž plní svoje nákupní košíky celkem 70 % dotázaných.
Zajímavé je, že ženy jsou ochotné z chuti oproti mužům mírně slevit a 57 % z nich upřednostňuje při nákupech zdravější potraviny. Muži oproti tomu přemýšlejí nad tím, jak jsou jejich nákupy zdravé, jen ve 45 % případů. Zdravé potraviny vyhledávají hlavně dotazovaní se středním a vysokoškolským vzděláním.
Pro 39 % respondentů pak hraje při rozhodování roli český původ potravin a 29 % nakupujících se orientuje dle výrobce. Značka, stejně jako země původu, je důležitá jen pro 15 % lidí. Český původ je důležitý zejména pro spotřebitele ve věkové skupině mezi 55−65 lety žijící v menších městech do 20 000 obyvatel. Mladším respondentům naopak na původu potravin příliš nezáleží. Ve věkové skupině mezi 18−24 lety si českou produkci vybírá pouze 21 % dotázaných a větší roli pro ně naopak hraje značka.