První samoobsluha v dějinách byla v Americe otevřena před 100 lety. Patentovaný systém pokladen nahrazující tradiční pultovou obsluhu tehdy způsobil ve světě obchodu převrat, dnes už však začíná být zastaralý. Ve jménu pokroku vítězí nové technologie a tradiční systémy nahrazují bezhotovostní a bezkontaktní nákupy.
„Nákupy se z kamenných obchodů stále více přesouvají do online prostředí, kde musí být nakupování co nejjednodušší a maximálně intuitivní. Naším cílem proto je neustálé hledání cest a inovací, jak nákupy zákazníkům zjednodušit. Dá se tak například očekávat, že v blízké budoucnosti bude platbu v e-shopu možné provést automaticky přes elektronické peněženky nebo aplikace v telefonu poskytnuté bankami,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Klíčové faktory: jednoduchost a rychlost
Praxe ukazuje, že úspěch obchodníků často závisí na tom, zda je nákup co nejpříjemnější a nejjednodušší. Amazon revolučním způsobem změnil nakupování svými objednávkami na jedno kliknutí. Další obchodní modely tradiční způsob placení ruší úplně. Příkladem mohou být třeba iTunes, Booking.com nebo společnost Uber, kde se veškeré platební údaje přednastaví na samém počátku, před prvním spuštěním aplikace. Ta se prováže s klientovou platební kartou a následné platby za využité služby už se odečítají automaticky.
Příjemnou novinkou jsou také aplikace obchodníků v oblasti rychlého občerstvení. Například kavárny Starbucks generují přes pětinu svého obratu prostřednictvím aplikace, která zákazníkům umožňuje vyřídit objednávku předem, přeskočit frontu a ještě získat věrnostní body posilující jejich loajalitu. Platba je tak opět neviditelná.
Jednoduché platby slaví úspěch také v dopravě. Původní jízdenky a kupony stále častěji nahrazují bezkontaktní platební karty, případně chytré hodinky nebo bezkontaktní platební nálepky, které dokáží automaticky vypočítat nejvýhodnější tarif. Cestující se tak nemusí o nic starat, jednoduše zaplatí pípnutím a jedou.
„V praxi toto řešení již nějakou dobu velmi úspěšně funguje v Londýně. U nás spouštíme podobný systém již letos v létě v Ostravě. Vedle toho připravujeme řešení i pro další česká města,“ informuje Marcel Gajdoš.
Univerzální řešení? Neexistuje Boom nových technologií přináší převratné změny v taktice obchodníků a promítá se i do nových trendů v chování zákazníků. Princip maximálního zjednodušení funguje a zdá se, že budoucnost bude patřit výhradně bezhotovostním platbám. Velké úspěchy v této oblasti slaví Skandinávie, na kterou navazují další země. Například ve Velké Británii nedávno řetězec supermarketů Waitrose upravil jednu ze svých poboček tak, že přijímá pouze bezhotovostní platby. Přesto si tradiční obchodní modely zatím udržují dominantní postavení.
„V maloobchodě lze dnes v oblasti obsluhy a formy prodeje velmi obtížně definovat něco, co by se dalo označit jako obecně platná norma. Existuje jen stále se rozrůstající počet prodejních možností a zákaznických přístupů – tradičních i zcela nových. A to je dobře, protože si zákazník vždy může vybrat to, co mu nejvíc vyhovuje,“ shrnuje Marcel Gajdoš.
Jeho slova potvrzují i průzkumy renomovaných společností, z nichž mnohdy vyplývají zdánlivě velmi protichůdné závěry. Ve studii společnosti Accenture například v otázce plánování nákupu 73 % dotazovaných odpovědělo, že při výběru zboží preferují návštěvu kamenného obchodu před uskutečněním nákupu online. 88 % respondentů ale zároveň uvedlo, že nejprve prozkoumají zboží na internetu, aby ho posléze mohli koupit v kamenné prodejně. Jedná se tedy o tzv. „omnichannel“ přístup, kdy zákazníci při nákupu kombinují různé prodejní kanály.
Podobně se prolínají i preference různých metod placení. Zatímco někde nejlépe fungují moderní neviditelné platby, jinde se uplatňují tradiční modely. Vzrůstající popularita nových technologií je ale jasně patrná. „Naše statistiky jasně potvrzují nárůsty v oblasti e-commerce i to, že Češi jsou skutečnými milovníky platebních inovací.
Z nedávného spotřebitelského průzkumu Visa Europe ve spolupráci s agenturou MEC Analytics & Insight vyplynulo, že 90 % Čechů nakupuje online a téměř polovina (41 %) už někdy online platila. Až čtvrtina dotazovaných by dokonce chtěla brzy platit mobilními telefony nebo nositelnou elektronikou,“ uzavírá Marcel Gajdoš.