V digitální ekonomice uspějí především firmy, které uplatní přístup typu „people first“ – tedy s výraznou orientací na lidské zdroje – jak vyplývá z nejnovější zprávy shrnující globální trendy společnosti Accenture.
Technologický pokrok jde dopředu nečekaně rychlým krokem a dramaticky mění pojetí pracovní síly. Společnosti, které vybaví své zaměstnance, partnery a zákazníky novými dovednostmi, mohou inovace plně kapitalizovat. Získají tak jedinečné podmínky pro uplatnění nových nápadů, vývoj nejmodernějších produktů a služeb, a naruší stávající stav.
„Ve studii Accenture Technologická vize 2016 jsme identifikovali pět technologických trendů, které jsou pro digitální úspěch zásadní,“ řekl Paul Dougherty, technický ředitel společnosti Accenture. „Slovo digitální zahrnuje i lidské zdroje a úhelným kamenem letošní Vize je idea „lidé především“. Společnosti, které přijmou digitalizaci, by měly podpořit kontinuální vzdělávání svých pracovníků a získávání nových dovedností, aby z technologií získali co nejvíce a mohly generovat lepší obchodní výsledky.“
V doprovodném průzkumu mezi více než 3 100 obchodními a IT výkonnými pracovníky po celém světě společnost Accenture zjistila, že 33 % globální ekonomiky už je ovlivněno digitalizací. Navíc 86 % dotazovaných předpokládá, že se postup technologických změn zvýší rychlým nebo nečekaným způsobem v průběhu následujících tří let.
Zpráva společnosti Accenture ukazuje, že firmy jsou často zaskočeny rychlým postupem technologických změn a zažívají „digitální kulturní šok“ ve snaze udržet krok s konkurencí. Společnosti však mohou implementovat přístup „lidé především“, který jim umožní vytvářet nové obchodní modely, jež digitální změny využijí. Jedním z příkladů je společnost GE, která stanovila nový přístup s názvem FastWorks, a vytvořila užší propojení mezi zaměstnanci a zákazníky, čímž dosáhla rychlého rozvoje inovativních řešení, která se rychle prodávají, protože splňují vysoká očekávání klientů. Virgin America, jediná letecká společnost v Sillicon Valley, šla ještě dále, a spolupracuje se zákazníky v programu frequent flyer – loajalitu zaměstnanců odměnila možností nákupu akciovcýh opcí ještě předtím, než vstoupila na burzu.
Ve své zprávě společnost Accenture identifikovala pět technologických trendů stimulovaných principem „lidé především“, jež jsou zásadní pro obchodní úspěch v digitální ekonomice.
Inteligetní automatizace
Lídři zavádějí automatizaci – poháněnou umělou inteligencí (AI), robotikou a rozšířenou realitou. Výrazně tak mění způsob, jakým jejich podnikání funguje a zavádějí nový, produktivnější vztah mezi lidmi a stroji. Zároveň do této oblasti výrazně investují – 70 % dotazovaných potvrdilo zvýšené investice do technologií spojovaných s umělou inteligencí; před dvěma lety plánovalo zvýšené využití strojového učení a dalších řešení z oblasti umělé inteligence, jako je IPsoft Amelia, jen 55 % respondentů.
Flexibilní pracovní síla
Využití technologií přinese větší možnost transformace pracovní síly a firmy tak získají vysoce adaptabilní prostředí připravené ke změnám, a budou schopny vyjít vstříc dnešním dynamickým digitálním požadavkům. Konkurenční výhoda, kterou flexibilní pracovní síla nabízí, je zřejmá – respondenti uvedli že „rozsáhlé expertní znalosti ve specializované oblasti“ jsou až pátou nejdůležitější vlastností, která je nezbytná pro to, aby zaměstnanci odváděli v digitálním prostředí dobrou práci. Daleko více oceňovali vlastnosti jako je schopnost rychle se učit nebo měnit své pracovní zaměření.
Platformová ekonomika
Přední společnosti využívají výhody technologií tak, že vyvíjejí obchodní modely založené na obecně rozšířených platformách, aby dokázaly využít nové příležitosti k růstu, čímž podporují nejvýraznější změnu v globálním makroekonomickém prostředí od průmyslové revoluce. To potvrzuje i průzkum, kdy 81 % dotázaných uvedlo, že obchodní model založený na určité platformě, se stane v následujících třech letech stěžejní částí strategie růstu jejich organizace.
Předvídatelné změny
Rychle se rozvíjející digitální ekosystémy vytvářejí předpoklady pro další vlnu změn zažitých principů, a to díky propojování trhů a stírání hranic jednotlivých odvětví: ti, kteří uvažují dopředu, mohou tyto změny předvídat a získat tak konkurenční výhodu. Společnosti již výrazně nebo středně vnímají přeměnu prostředí – 81 % respondentů uvedlo, že tento trend ve svém odvětví již vnímají.
Digitální důvěra
Důvěra je základním stavebním kamenem digitální ekonomiky, uvedlo 83 % dotazovaných. Abychom získali důvěru jednotlivců, ekosystémů a regulátorů na tomto novém poli, musí se společnosti zaměřit na digitální etiku jako na svou zásadní strategii – vylepšená bezpečnost sama o sobě stačit nebude.