Rozdíl mezi kvalitními weby a nekvalitními nepoznáte podle líbivé grafiky nebo moderního designu. Kvalitní weby mají především přinášet konverze a v důsledku zisk. Jak postavit konverzní web, který se vám bude vyplácet?
1. Analýzy jsou váš nejlepší kamarád
Aby bylo možné nastavit optimální konverzní cesty a strategii webu je potřeba vycházet z tvrdých dat. Je nutné mít v ruce analýzu konkurence, SWOT, analýzu, analýzu klíčových slov, uživatelské testování – prostě maximum podkladů s jasně kvantifikovatelnými údaji.
Analýzy se obvykle vytváří v rámci vstupní studie. Následně se na jejich základě vytváří konkrétní zadání, které již obsahuje další prvky. Velmi často wireframy, strukturu budoucích stránek a její cíle.
Ukázka prvních skic webu – wireframů
2. Kvalitní wireframy je základ
Webové stránky musejí být pro uživatele intuitivní a celým nákupem je provést. Jinak pochopitelně odejdou zmatení a nespokojení. Hovoříme o UX – zážitku uživatele z prohlížení. Kvalitní UX specialista navrhuje už wireframy tak, aby se v nich každý snadno zorientoval.
Wireframy otestujte se svými zákazníky. Požádejte 5 svých věrných zákazníků, nebo přátel z vaší cílové skupiny, aby se wireframy podívali. Ptejte se jim, co by kde hledali. Nikdy se jich neptejte na estetický názor. Ostatně wireframy jako takový není nic než náčrtek a obvykle se nedá nazvat uměleckým dílem. Návod, jak provést jednoduché uživatelské testování najdete zde.
Jak vypadá uživatelské testování
3. Napište perfektní texty
Mnoho agentur pro vás nejprve navrhne krásné grafické řešení a teprve poté začnou řešit texty. Klienti agentur naopak často chtějí vidět nejprve hezké obrázky, protože pak mají z budoucího webu lepší pocit. Takový postup může být velmi zrádný.
Grafika má na webu zaujmout, ale prodávají vždy texty. Dobrý text vám prodá napsaný i na ušmudlaném ubrousku v restauraci. Vývojáři často narážejí na problém, že texty do grafiky nesedí a nekorespondují s ní.
Na textech byste si měli dát záležet. Ideální je vložit hotové texty už do wireframů. Pokud si v psaní příliš nevěříte, najměte si copywritera. Kvalitní copywriter a UX designér dokáží zázraky.
4. Líbivá grafika
Teprve ve 4 kroku navrhujte grafiku. Mějte vždy na paměti, že vaši zákazníci mohou mít jiný názor na estetiku. Web se musí líbit především jim. Vycházejte ze vstupní studie. Pokud váháte nad detaily jako je barva tlačítek nebo podoba banneru, oslovte své zákazníky a grafiku otestujte.
Dejte si pozor především na konverzní tlačítka. Musejí být dostatečně výrazná, jinak je mohou uživatelé přehlédnout. Pole designéra Ondřeje Illinčeva byste měli vidět tlačítko přes celou místnost.
5. Kódování a CMS
Teprve nyní máte připravené podklady pro kodéry a programátory. V tomto kroku řešte především CMS – tedy content management systém (systém na správu obsahu). Chcete přece občas vyměnit nějaký ten popis, přidat stránky nebo nasadit nový banner. Agentura by vás měla s CMS řádně zaškolit, abyste si následně mohli webové stránky spravovat sami dle potřeby. Přečte si článek vývojáře Radima Haška, jak si redakční systém vybrat.
6. Na kvalitní hostingu web stojí a padá
Hosting je pro většinu majitelů španělská vesnice. Přitom jeho výběr je velmi důležitý. Hosting je v podstatě pronájem místa na internetu. Obvykle jej zajišťuje vývojářská agentura nebo třetí strana – například Wedos, Forpsi a další.
Weby s nekvalitním hostingem často „padají“ – čili nejsou v provozu a nemohou generovat zisk. Jsou také náchylnější na hackerské útoky. Špatně chráněný hosting je snadné nabourat. Hackeři pak nemusí jen web shodit, mohou vám jej také přepsat nebo dokonce ukrást data vašich zákazníků. Kvalitní a především bezpečný hosting je základ.
7. Vypusťte web do světa
Posledním krokem je kvalitní marketing – svět se o vašem webu musí dozvědět. Pokud pouze redesignujete, zaměřte se především na přesměrování domén, přesměrování PPC a dalších reklam na nový web. Díky tomu vaši uživatelé vždy najdou co je potřeba a neztratíte pozice v SEO.
Krok sociálních sítí a PPC máte mnoho dalších možností. Zvážili jste kvalitní e-mailing? Nebo podporu zajímavých produktů pomocí microsite?
Ve spolupráci s Aitom.