Již čtyři roky mají Češi možnost nakupovat potraviny online. Teprve v posledních dvou letech se však trh rozvinul natolik, že vznikla zcela nová zákaznická skupina. Ti, kteří potraviny online nakupují pravidelně a několikrát do měsíce, zároveň předznamenávají celou řadu zajímavých trendů.
Jeden z nich zaskočil i samotné provozovatele e-shopů – mají totiž výrazně jiný jídelníček, než lidé nakupující potraviny primárně v supermarketech.
Do svých nákupních košíků oproti předpokladům častěji vkládají ovoce a zeleninu, naopak potraviny výživovými specialisty označované jako nezdravé – tedy zejména uzeniny nebo masné výrobky s nižším obsahem masa – kupují méně často. Trend potvrzuje například retailový specialista Petr Vyhnálek. Patnáct let vedl řetězec Globus, nyní řídí e-shop s potravinami Kolonial.cz. Pro službu, která startovala před 8 měsíci, stanovil skladbu sortimentu včetně předem odhadovaného množství jednotlivých položek. Realita však ukázala, že to, co funguje v kamenných prodejnách, není na internet plně přenositelné.
„Naše zkušenosti ukazují, že skladba průměrného nákupního košíku je u online nákupů výrazně jiná než v supermarketu,” zmiňuje Petr Vyhnálek. “Překvapilo nás, jak jsme v předběžných odhadech podcenili zájem o čerstvé potraviny, tedy produkty, u kterých jsme očekávali, že zákazník bude chtít především vybírat očima. Přitom zákazníci zcela bez obav nakupují jak ovoce, zeleninu a čerstvé bylinky, tak maso a ryby.”
Dílem je to způsobeno tím, že e-shopy byly schopny přesvědčit zákazníka o kvalitě zavážených potravin – strach z čerstvosti zboží byl přitom považován za jednu z hlavních zákaznických bariér. Například Kolonial.cz kvůli tomu zaváží až den po objednávce – díky tomu může být čerstvé zboží k nákupu přidáno samotnými dodavateli těsně před tím, než vyrazí k zákazníkovi. Druhým důvodem je skutečnost, že nákup po síti je méně impulsivní. V případě plánovaných nákupů uživatelé více zkoumají složení potravin a volí ty kvalitnější.
“Košíky zákazníků, kteří objednávají potraviny na následující den, častěji obsahují produkty bez konzervantů, umělých barviv, sladidel, glutamátu a dalších aditiv. Typickým příkladem zboží, o které v případě našich online nákupů je menší zájem, jsou masné výrobky nebo uzeniny s nižším obsahem masa,” zakončuje Vyhnálek.