Knihy

Vychází knížka Marketingový minimalismus

Od dubna 2015 jste se vážení čtenáři mohli setkávat na stránkách Marketingových novin s články prof. RNDR. L. Čichovského a dalších autorů z jeho týmu, kteří vám začali představovat výsledky svých průzkumů a výzkumů, jejichž společným znakem byl a je marketingový minimalismus.

Snažili se vám touto formou představit světově nový unikátní trend marketingu, který nejlépe vystihuje české přísloví: „ Za málo peněz hodně muziky“. V minulých letech Vám autor a editor se svým týmem již prezentoval monografie Nízkonákladová vícevrstevnatá marketingová komunikace (ISBN 978-80-904645-5-1) a knížku Nízkonákladový marketing pro podnikatele (vydalo nakladatelství Adart, ISBN 978-80-904645-4-4) , kterými reagovali na ekonomickou krizi v letech 2008 – 2012 a ukázali v nich, že lze s nízkými rozpočty marketingových investic, nákladů, energie a času vytvářet vícevrstevnatou marketingovou komunikací založenou na persvazi, tedy emocionálním přesvědčování a kaptologii – kreativní přesvědčování s využitím sociálních a chytrých IT sítí, podmínky pro efektivní tržní nabídku produktů a služeb.

Nyní připravil L. Čichovský se svým mezinárodním týmem odborníků ze Slovenska, Itálie, Německa a dalších zemí monografii Marketingový minimalismus, která dokládá a na řadě konkrétních českých příkladů z českého i EU-28 podnikatelského prostředí a ukazuje, že stačí opravdu minimum energie, nákladů, investic i času k tomu, aby vznikl kreativní úspěšný realizovatelný marketingový koncept, který často trumfne zbytečně drahé a většinou záměrně předražené a bombastické marketingové kampaně.

Jistě jste slyšeli pojem minimalismus v umění, architektuře, zahradnictví, malířství, kde odborníci a umělci se snaží s minimem prostředků a výrazů docílit maximalizace nebo optimalizace efektů a vjemů kreativitou kompozice, struktury, tvarů a s minimem výrazových prostředků. Podobně životní minimalismus jako názor není o skromnosti a zavrhování moderního, technického a technologického progresu ale je to o efektivitě, účelnosti, účinnosti a úspornosti promítnuté do optimalizace nebo maximalizace výsledků a neobklopování se value smogem tedy tím, co je fakt hodnotově zbytečné, co pro docílení maxima efektů svého košatého a bohatého života na vjemy i prožitky skutečně nepotřebujeme.

Jeden z oponentů knížky – prof. W. Stor napsal: „ autoři odhalili principy, na základě kterých lze snížit marketingové náklady často o 60 až 80% a přitom lze získat efekty řádově několikráte vyšší s využitím zásad marketingového minimalismu….“

marketingový minimalismus_CD

Marketingový minimalismus řeší konkrétní problémy podnikatelů a marketérů tak, že se cíleně a principiálně soustřeďuje jen na to, co motivuje lidi, firmy a organizace pro koupi v systémech B2C, B2B, B2A, B2M a co je motivuje pro vytváření referencí o produktu či službě v podobě buzzu – podnětu pro doporučování, reference a komunikaci o produktech a jejich kvalitě na sociálních sítích, WOM I DWOM aj.

V roce 2014 proběhl v 28 zemích Eu-28 vždy na 1200 respondentech marketingový výzkum Open University, kdy respondenti měli z nabídky 25 motivů pro koupi vybraných 5 komodit vybrat ty, které vnímají jako nejvýznamnější při jejich rozhodování o koupi. Vznikl tak žebříček motivů pro koupi v pořadí významnosti: 1/ konkurenční výhody produktu, 2/ cena, 3/ míra využitého užitku produktu…… atd. Marketingový minimalismus pak hledá techniky, způsoby, formy a formáty, jak lidem prezentovat synergicky tyto identifikované motivy, hodnoty tj. konkurenční výhody produktu, míru využitého užitku produktu, cenu a bonusy i produktové novinky a inovace.

V 28 kapitolách monografie se čtenář seznamuje jak marketingový minimalismus lze využít ve všech marketingových mixech i jeho moderních chytrých IT variantách a jeho částech od designování inovace s využitím inovačního a inovativního marketingu v režimu maximálního zjednodušení a simplicismu, přes marketing konkurenceschopnosti až po reklamu, billboardy, content marketing, bannery, minimalistická videa apod. Autoři každou kapitolu a části marketingového mixu vždy důsledně metodicky popisují, dokládají vlastními výzkumy a příklady a to včetně výsledků, výstupů a úspor. Ukazují tak názorně, že marketingový minimalismus funguje a je moderním nástrojem marketérů i podnikatelů. Každý marketér si tak na 220 stranách textu doplněného o 83 obrázků najde prostě to své.

Druhý oponent napsal: „ že mimořádně cenné na monografii je, jak dokládá využitelnost marketingového minimalismu od designování produktu inovativním marketingem přes stavebnicové řešení získávání konkurenčních výhod, přes prezentace novinky reklamou a propagací až po využívání chytrých mobilních aplikací, jejich widgetů a využívání spolupráce s blogery, vlogery a youtubery…. Vždy s využitím principů a hodnot marketingového minimalismu. To vše je dokonce možné spočítat pro oblast transakcí i relací producenta a tak jednoznačně doložit čísly…..“

Marketingový minimalismus se stal prostě novým trendem marketingu a na všech mezinárodních konferencích, kde byl již prezentován se začalo hovořit o moderní české marketingové škole, navazující na simplicismus v řadě podob a forem zjednodušení a také na nízkonákladový marketing a nízkonákladové podnikání. Během psaní této monografie se také ukázalo, že tato problematika je využitelná jak na straně producentů a výrobců či distributorů, stejně tak, jak těsně tato problematika souvisí se spořebitelem a jeho potřebami, požadavky, přáními a touhami, které marketingový minimalismus musí odhalit a využít v nabídce, se spotřebitelskou gramotností a spotřebitelským vzděláváním, který řeší tým Katedry marketingu Obchodní fakulty Ekonomické university v Bratislavě pod vedením doc. Ing. M. Dzůrové, PhD, v rámci výzkumného úkolu VEGA 1/0178/14 Spoločná spotrebiteľská politika EU a jej uplatnenie v SR s dopadom na vzdelávanie spotrebiteľov. Spojením výstupů obou mezinárodních výzkumných úkolů, programů a jejich vyústěním je také výchova lidí ke spotřebitelskému marketingovému minimalismu, kdy spotřebitel s minimem efektivních nástrojů a myšlenek, třeba v chytrých mobilních aplikacích, dokáže se cíleně s využitím marketingových myšlenek rozhodnout co, kdy a jak a v jakém množství koupit, aby žil zdravě, ekologicky a efektivně využíval hodnoty pro svůj radostný život.

Knížka je určena všem, kteří chtějí si také názorně porovnat standardní drahý marketing s moderním nízkonákladovým marketingem a marketingovým minimalismem z hlediska jak nákladů, investic a jejich úspory, stejně jako i času, forem a formátů a na druhou stranu porovnat nezpochybnitelné řádově vyšší efekty dosažené marketingovým minimalismem v praxi.

Monografie vychází současně v elektronické verzi, verzi na DVD a v knižní verzi. Autorský tým knížky po dohodě s redakcí Marketingových novin nabízí prvním 30 lidem, kteří si o knížku napíší na e-mailovou adresu Doktor81@seznam.cz elektronickou verzi knížky marketingový minimalismus zdarma.

Knížka, která je v pořadí již 32 v pořadí hlavního autora a editora by neměla chybět v knihovně žádného marketéra, podnikatele a studenta ekonomických věd protože novým pohledem ukazuje multispektrální jak s minimem investic, času a energií lze docílit maximum efektů v přehuštěném komoditním konkurenčním prostředí trhu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!