Knihy

Spotřebitelská gramotnost a spotřebitelská politika – recenze nové knihy

Vydavatelství EKONOM v Bratislavě vydalo v minulém týdnu velmi obsahově zajímavou knihu s názvem Spotřebitelská gramotnost a spotřebitelská politika, kterou zpracoval tým pod vedením velmi zkušené expertky na dané téma, paní doc. M. Dzůrové, Ph.D, z katedry marketingu Obchodní fakulty Ekonomické university v Bratislavě.

Jde v pořadí již o druhý sborních odborných a vědeckých výstupů projektu výzkumného úkolu VEGA 1/0178/14 s názvem Spoločná spotrebiteľská politika EU a jej uplatnenie v SR s dopadom na vzdelávanie spotrebiteľov. Výstup navazuje na lońskou monografii téhož týmu s názvem „Vzdelaný spotrebitel´ a spotrebitelśká politika SR“.

Uvedená kniha 16 autorů svým odborným obsahem a výsledky přesahuje myšlenkově rámec SR a její obsah má význam pro vytváření spotřebitelské gramotnosti ve všech státech EU- 28 a proto jako jeden z recenzentů knihy doporučuji všem marketerům se s výsledky této bohatě faktograficky vybavené knihy seznámit.

Ćlověk, který chce prožít svůj plnohodnotný život ve zdraví a plně využít produktů a služeb na trhu, které mu jsou doslova minutu za minutou vnucovány reklamami, PR články, informacemi ve stovkách forem a formátů potřebuje získat během svého života spotřebitelskou gramotnost. Tu získává nejprve jako dítě od rodičů a později by jí měl získávat ve formě vzdělávání ve škole, tak jako získává gramotnost psát, počítat aj. Nestačí ale jen se naučit zásadám hlavních výchov a gramotností, je třeba rozumět mediím a naučit se v mediální výchově rozpoznávat marketingové strategie a taktiky, triky a způsoby, tedy snahy producentů a prodejců ovlivnit člověka, aby koupil to či ono persvazijně ale i logicky s využitím moderních chytrých IT nástrojů a technologií. Toto v podstatě vyústuje v naučení se spotřebitelského marketingu.

Avšak spotřebitelská gramotnost jde podle autorů knihy ještě do větší hloubky, kdy multiplikačně lidé jako kupující, uživatelé a spotřebitelé jdou ve svém poznání produktů a služeb do mnohem větší hloubky. V podstatě jde o poznání hodnoty produktů a služeb pro kvalitní život člověka, o poznání složení a působení jednotlivých komponent produktů izolovaně ale i kontextu sumárním na život člověka, zdraví, prevenci zdraví, pohodový a kvalitní život ale také poznání vlivu na prostředí ekologické, environmentální, sociální apod. Spotřebitelská gramotnost, kterou by se měl člověk učit po celý život a poznatky předávat z generace na generaci je logicky novou a nově vnímanou složkou filosofie života člověka……a její kulturologie i kulturní antropologie.

Příspěvky jednotlivých autorů téma spotřebitelské gramotnosti probírají z různých zorných úhlů a náhledů a tento polyexpertní pohled ukazuje a dokládá nutnost zařazení spotřebitelské gramotnosti do vzdělávacích osnov, konceptů, kurikulí a to na všech stupních vzdělávání tedy do celoživotního vzdělávání včetně kurikulí základních škol ale také universit třetího věku a vzdělávání seniorů. To je v souladu s plány a koncepty EU-28 v rámci projektu STRATEGIE EU 2020.

Spotřebitelskou gramotnost a její utváření nelze ale chápat jen jako obranu proti marketingu producentů a prodejců ale i jako filosofii myšlení, kdy si spotřebitel vytváří spotřebitelským marketingem a znalostmi spotřebitelské podvědomí, vybírá si to co je pro něj v daném čase, prostoru a s limitními finančními zdroji přínosné pro život, co mu dává hodnotové užitky a motivy pro koupi a využití.

Na 204 stranách textu lze najít bohatou faktografii pro každého marketéra i člověka zvídaného a spotřebitele. Zvláště zajímavé jsou texty a pohledy zaměřené na spotřebitelskou gramotnost éry e-shopů, m- shopů. widgetů chytrých mobilních aplikací, nakupování přes internet, kdy se spotřebitelská gramotnost mění směrem k vyšším patrům, kdy je třeba vnímat a znát i potenciál moderních informačních a prodejních technologií.

Zájemci si mohou uvedenou knihu objednat a koupit na http://www.euba.sk/pracoviska/utvary-riadene-rektorom/centrum-podnikatelskych-cinnosti-a-univerzitnych-sluzieb/vydavatelstvo-ekonom

O knize:
Spotřebitelská gramotnost a spotřebitelská politika
ISBN 978-80-225-4164-0

Autor recenze: Ludvík Ćichovský

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!