Peněz na marketing není nikdy tolik, abychom řídili naši značku na jedničku. Pokud naše prostředky nestačí a dostali jsme se již na hranu našeho vyjednávání s vrcholovým managementem, můžeme si pomoci třeba marketingovým minimalismem. Přečtěte si základní tipy, jak můžete se svým rozpočtem zvýšit efektivitu prostřednitvím nízkonákladového marketingu.
Guerilla marketing můžeme považovat za jakýsi underground nízkonákladového marketingu. Právě Guerilla marketing hledá odpověď na otázku, jak ušetříme prostředky na marketing a přitom zvýšíme a maximalizujeme jeho efekty. Jedním z jeho základním principů je tzv. princip Guerilla náklady, na který přišel guru nízkonákladového marketingu Jaye Conrad Levinson. Co nám tedy pro efektivní využití rozpočtu pomůže?
Využívejte synergického efektu
Pro své marketingové aktivity vytvářejte synergii s ostatními firmami a organizacemi. Tedy snažte se do marketingových aktivit jiných subjektů dostat své reklamní sdělení nebo značku. Toho můžeme dosáhnout třeba tak, že umístíme náš billboard vedle billboardu s upoutávkou na hokejové mistrovství.
Jděte cestou barteru
Za všechny aktivity spojené s přípravou marketingové akce nemusíme vždy platit. Je totiž možné vydat se cestou barteru, kdy danému subjektu zaplatíme protislužbou. Tento přístup může v některých případech zásadně snížit náš rozpočet.
Buďte kreativní
Snažte se vytvořit takovou reklamu nebo akci, která vám zajistí sekundární publicitu. Uspořádejte akci, jež si získá pozornost médií a vy tímto způsobem efektivně zpropagujete i své reklamní sdělení. Zajímavou inspirací může být například reklamní projekt Kdo je Honza? ( www.kdojehonza.cz/)
Nezapomínejte na zpětnou vazbu
Zaměřte se na měření efektivity všech marketingových aktivit, které provádíte. Sledujte především tzv. 3Ú (účelnost, účinnost a úspornost). Položte si otázky, do jaké míry daná reklamní aktivita splnila svůj účel, jak moc byla účinná a zdali bylo účinnosti
dosaženo s minimálními zdroji.
Recyklujte osvědčenou marketingovou komunikaci
Není třeba svou marketingovou komunikaci za každou cenu inovovat. Někdy je vhodné se zamyslet, jakou část nebo mezivýstup z předchozích reklamních projektů je možné obměnit a využít znovu. Využijete tak synergie a ušetříte za náklady na produkci.
Využívejte odpovědí od zákazníka
Pro zefektivnění marketingové komunikace nezapomínejte na marketingový průzkum. Pracujte s primárními i sekundárními zdroji. Získané odpovědi na vaše otázky mohou být pro rozvoj marketingu zlatem.
Vyberte si pro svůj marketing jeden z principů Guerilla nákladů a vyzkoušejte jej třeba na projektu, který znova začínáte. Získáte tak prostředky navíc, které se v marketingu vždycky hodí.
Zdroj: Ludvík Čichovský: Nízkonákladový marketing