Mladí lidé napříč největšími reklamními trhy na světě budou do roku 2018 trávit více času přístupem k internetu na mobilních telefonech než prostřednictvím všech ostatních zařízení dohromady.
To je hlavní závěr nové globální studie zabývající se změnami mobilního chování, kterou provedly společnosti ZenithOptimedia a GlobalWebIndex.
K průzkumu byla použita skupina 200 000 uživatelů internetu, ke které má společnost GlobalWebIndex přístup, a bylo během něj zjištěno, že do tří let budou lidé ve věku 16 až 24 let napříč 34 největšími reklamními trhy na světě trávit více času přístupem k internetu na mobilních telefonech než prostřednictvím všech ostatních zařízení, a to bez ohledu na jejich polohu. Některé země, jako je Mexiko a Saúdská Arábie, už tohoto bodu zlomu dosáhly.
První z 10 hlavních reklamních trhů, na kterých dojde k tomuto přelomu, bude Brazílie. Obyvatelé Brazílie ve věku 16 až 24 let budou trávit více času přístupem k internetu na mobilních telefonech než prostřednictvím všech ostatních zařízení nejpozději v roce 2016. V příštím roce tuto metu pokoří také Jižní Korea a Argentina. Čína a Japonsko, druhý a třetí největší reklamní trh na světě (podle studie společnosti ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecast ze září 2015), tohoto stavu dosáhnou v roce 2017. Spojené státy americké a Německo (první a pátý největší trh) překročí bod zlomu v roce 2018. V roce 2019 je bude následovat Spojené království.
Ve studii nazvané The Mobile Imperative, představené na výstavě Dmexco 2015, společnosti ZenithOptimedia a GWI dospěly k závěru, že na všech 34 zkoumaných trzích 41 % uživatelů upřednostňujících mobilní telefony – definovaných jako ti, kteří 90 % svých přístupů k internetu uskuteční na mobilních telefonech – spadá do věkové skupiny 16–24 let. Dalších 31 % uživatelů upřednostňujících mobily patří do věkové skupiny mezi 25 a 34 lety. Trhem, kde v současnosti uživatelé upřednostňující mobilní telefony v největší míře pronikají do všech věkových skupin, je Střední východ (Saúdská Arábie s 11 % a Spojené arabské emiráty s 8 %) a také Skandinávie (Švédsko s 8 %). Není překvapením, že většina (63 %) uživatelů dávajících přednost mobilům žije v městském prostředí.
Uživatelé upřednostňující mobilní telefony tráví výrazně větší množství času na mobilním internetu, v průměru 3,59 hodiny denně, a 23 % z nich uvedlo, že si v posledním měsíci přes mobilní telefon koupili nějaký produkt. Nejoblíbenější aktivita na mobilním internetu uživatelů upřednostňujících mobilní telefony je používání sociální sítě, které představuje 44 %. Těsně následuje sledování počasí (38 %) a on-line videa (22 %), což má významné důsledky pro marketéry, kteří investují do obsahu.
Společnosti ZenithOptimedia a GWI rovněž zjistily, že změny v mobilním chování budou mít pravděpodobně významný dopad na on-line vyhledávání. To bylo jedním z hlavních hnacích motorů internetové ekonomiky, která měla podle společnosti eMarketer v loňském roce hodnotu 140 miliard USD. Naše studie ukázala, že využívání internetových vyhledávačů se u všech internetových uživatelů snížilo mezi 1. čtvrtletím 2014 a 1. čtvrtletím 2015 o 6 procent, tedy z 55 % na 49 %. Změna je ještě zřetelnější u lidí ve věku 16 až 24 let, kde pokleslo o 10 procent z 53 % na 43 %. Tento trend je poháněn zejména rostoucím používáním aplikací. Mobilní chování je v podstatě založeno právě na aplikacích, které představují 86 % času stráveného na mobilních telefonech (zdroj: Flurry), což má zásadní dopad na používání prohlížečů na mobilech. Jsme také svědky rostoucího významu sociálních sítí, kdy osm hlavních sociálních sítí v loňském roce přivedlo na internetové stránky více než 30 % návštěvníků, což představuje nárůst oproti 22 % v předchozím roce (zdroj: Buzzfeed).
Jason Mander, vedoucí trendů společnosti GlobalWebIndex, uvedl: „Dnešní lidé ve věku 16 až 24 let tráví na mobilním internetu již více než tři hodiny denně, což dokazuje, jak moc chytré telefony změnily situaci na trhu. Naše globální předpovědi nicméně ukazují, že čas, který tito uživatelé věnují mobilnímu internetu, do roku 2018 předstihne všechna ostatní zařízení dohromady – to je významný bod zlomu předznamenávající příchod uživatele, který bude skutečně upřednostňovat mobilní internet.“
Stefan Bardega, ředitel digitalizace společnosti ZenithOptimedia, řekl: „Mluvíme-li o podílu času, který mladí lidé tráví na internetu, mobily za pouhé tři roky předčí všechna ostatní digitální zařízení dohromady. To bude mít zásadní dopad na marketéry, z nichž mnozí budou muset zrychlit své mobilní programy, aby drželi krok s rychlým osvojováním mobilního internetu ze strany spotřebitelů.“