Marketing

Reklama v Kataru očima Evropana

Každý člověk, který něco ví o marketingu a navštíví Katar jako zemi ležící na Arabském poloostrově zjistí celou řadu zajímavostí a odlišností od Evropy v oblasti reklamy.

První zajímavostí jsou billboardy. Ještě před 12 lety v Kataru byl kolem silnic industriální les prakticky nekontrolovaných konstrukcí s miliony mega bilboardů. Pak však Educity v Dohá provedlo rozsáhlý marketingový průzkum a ten zjistil, že efektivita bilboardů je jen 0,003%, tedy že jen tři tisíciny % lidí na základě bilboardů si jdou něco koupit do prodejny a 0,0002 % nakonec to, co bylo zobrazováno na reklamních bilboardech koupí.

Po zveřejnění tohoto průzkumu firmy pochopily, že je nesmyslem vyhazovat peníze za tento typ outdoorové reklamy a do 2 let billboardy zcela zmizely od silnic a dálnic mimo města a ve městech se omezují jen na 3 hlavní bulváry. Industriální les je prostě pryč, protože jej lidé jezdící auty neakceptovali jako vhodný reklamní a efektivní nosič informací. Navíc se 74% lidí vyslovilo pro to, že billboardy nechtějí neboť hyzdí jejich zemi… A dovolte mi srovnání. V ČR jsem před 3 roky vedl diplomovou práci, která sledovala efektivitu 87 bilboardů na trase Praha – M. Boleslav, kde jen 0,004% dotázaných lidí na čerpací stanici konstatovalo, že by se šli podívat do obchodu na to, co je na bilboardu prezentováno…tedy podobná efektivita jako v Kataru a Německu či Francii. Co tedy v Kataru nahradilo produktové bilboardy? Odpoověď je jednoduchá – elektronická inzerzce. Podél silnic zůstaly jen mega plachty a mega obrazovky propagující buď významná muzea nebo významné sportovní akce – mistrovství světa v házené, fotbale aj.

katar_1

Kam tedy zmizela produktová reklama? Produktová reklama nezmizela, jen se přestěhovala na jiná média. Především byl vytvořen televizí Al Jazeera zvláštní kanál Advertising Age, kde může kdokoliv a cokoliv prezentovat a to v produktových kategoriích a řadách v režimu PR nebo reklamy a protože tato televize je ve všech světadílech sledovatelná přes satelit je dosah produktové reklamy doslova globální. Samozřejmostí je provázanost na teleshoping a telmarketing ve spojení s microwebsite a appky producentů i prodejců. Produktová reklama se dále soustřeďuje do mamutích obchodních center pro Evropana tzv. klimatizovaných bublin, kde jsou zájemcům prezentovány novinky a inovace od přehlídek mody, přes ochutnávky potravin až pro herny, kde řádí děti s novými hračkami a elektronickými hrami. A přestanou-li Vás prezentace a ochutnávky bavit, jdete si zalyžovat, bruslit nebo zalétat modelem letadla či zajezdit na autodráhu…

Každý obchoďák pak vlastní speciální podlaží, kde Vám na 3D nebo 4D tiskárně udělají vše od ztraceného klíče k trezoru až po kopii jakékoliv sochy či obrazu či součástku k hračce, robotovi aj. V obchoďáku tak nikdy neuslyšíte slovo nemáme, tedy v originále „mafiš in shala“ ale hned uděláme (vytiskneme) co potřebujete….a hned Vás usadí do masážního křesla a dají kávičku či čajík, než bude vyrobeno, co potřebujete. Reklama na tyto služby je standardem ve formátu žlutých šipek (ekvivalent žlutých stránek v Evropě), které Vás přes mobil dovedou k cíli jako indoorová navigace.

Outdoorová reklama se tak soustřeďuje jen ve dne na zpravidla stínící plachty plnící jak informační roli o akcích a aktivitách tak stínící roli proti žhnoucímu slunku. Samozřejmostí je, že typ plachty s využitím solární energie se natáčejí tak, aby vrhaly maximální stín. V noci pak pro reklamu jsou využité megaobrazovky na pěších bulvárech nikoliv ale u silnic a dálnic, aby nerozptylovaly řidiče (V ČR je tomu naopak). Na mega obrazovkách pak reklamy mají vždy formát příběhu (value story) , kde se produkt ukazuje z pohledu: (a) užitků, (b) výhod, které uživateli přináší a (c) bezkonkurenční ceny a benefitů..nebo pohádky s dobrým koncem, kdy produkt vyřeší Váš malý nebo velký problém s elegancí….

katar_2

Reklama je ale zacílena také na velké obchodní případy tak, aby lidé se rychle a včas dozvěděli, kde se chystá jaký tendr nebo investiční příležitost. Proto cíleně státy používající islám a hovořící arabsky včetně Kataru vytvořily portály www.arabianbusiness.com a www.meed.com kde zájemce najde vše a to včetně teritoriálních, odvětvových a komoditních studií, což je super a včetně printové reklamy.

Reklama se učí v Kataru na universitách sdružených v Educity Doha, kam jsem měl možnost se podívat v rámci letní školy inovací v srpnu 2015, kterou jsem vedl. Výuce vévodí sbírky reklam tříděných podle jednotlivých států, oborů a komodit. Měl jsem tu možnost zde promluvit také na téma marketingový minimalismus v reklamě a prakticky ukázat trendy reklamního minimalismu a jeho inovace.

katar_3

Všechny nápady studentů na prostorovou reklamu si studenti hned zkouší vyrobit s využitím 3D tiskáren. Často se také stává, že reklama je zakomponována přímo do urbanistických projektů budov. Ty na rozdíl od staveb ve světových metropolích kombinují moderní architekturu s kombinací tradičních katarských motivů s minimalistickou brandovou reklamou. Sjednocujícím prvkem pak všech reklamních sdělení je, že představuje obrazně řečeno „perlu umístěnou v lastuře“ jako národní tradiční symbol.

Reklamní sdělení v Kataru vždy akcentuje maximální kvalitu produktu. Stát totiž sám garantuje, že se do prodejní sítě dostane jen zboží kvalitní a superkvalitní. V potravinách to například znamená, že kvalita je vnímána nejen jako kvalita výrobku a produktu, ale také vždy jako produkce pro zlepšení zdraví člověka, motivování ke sportu jako prevenci proti nemocem, gamblerství aj. To vše je státem sledováno tak, aby vše bylo ekologické s minimální uhlíkovou stopou, vše pro rozvoj zdravého životního stylu populace aj.

katar_4

Samostatnou kapitolou je pak e-reklama a m-reklama na elektronických mediích. Appky do chytrých komunikačních zařízení vždy pro každý produkt prezentují 3 základní hodnoty reklamního minimalismu tedy: (1) konkurenční výhody produktu jako motivy ke koupi, (2) užitky pro kupujícího jako motiv pro koupi a (3) výhodnou cenu a benefity spojené s koupí. Vše ostatní je totiž zbytečné a zbytečně vyhozenými náklady na investici do reklamy pro propagaci produktu nebo služby. To vše je spojeno s navigací do míst, kde je produkt k dostání a samozřejmostí jsou reference a průzkumy spokojenosti. To vše je možné sledovat v 86 zvolitelných jazykových mutacích.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!