Podle výsledků aktuální studie „Elektro 2015“ společnosti INCOMA GfK jsou čeští zákazníci při rozhodování o nákupu elektro zboží stále opatrní. V posledních dvou letech se ale situace postupně zlepšuje; Češi nejčastěji nakupovali komunikační techniku, počítače a příslušenství, spotřební elektroniku a drobné spotřebiče.
Mezi nejznámější prodejce elektro sortimentu na trhu patří prodejny Alza.cz, Datart a Electro World; spontánně si zákazníci nejčastěji vybaví právě jejich názvy. Přibližně jeden ze tří Čechů se nechá ovlivnit reklamou v letácích elektro prodejen do té míry, že podle nich nakoupí nějaký výrobek.
Krize ovlivňuje i nákupy elektro zboží
I když doba, kdy se české ekonomice nedařilo, a ochota spotřebitelů nakupovat byla nízká, pomalu odeznívá, jsou zákazníci při nákupu elektra stále velmi obezřetní. Čtyři z pěti respondentů tvrdí, že jejich nákupní rozhodování při výběru elektro zboží stále ovlivňuje negativní ekonomická situace z posledních let. Největší vliv má na nákupní chování zákazníků z malých měst do 5 000 obyvatel, starší zákazníky (nad 50 let), lidi se základním vzděláním a bez maturity, ženy a jednočlenné domácnosti.
Jaké kategorie elektro sortimentu lidé nejvíce plánují nakupovat?
Nejčastěji lidé plánují v následujících 12 měsících nakoupit nějaký výrobek z kategorií počítače a příslušenství (32 procent zákazníků), komunikační technika a bílé zboží (obojí 29 procent). Naopak nejmenší podíl zákazníků plánuje nákup zboží z kategorií fototechnika (18 procent) a média pro zábavní elektroniku (23 procent).
Podle čeho se především lidé rozhodují při výběru konkrétního výrobku z kategorie?
Hlavní roli při výběru výrobků hraje u všech sledovaných kategorií elektro sortimentu cena. O druhé místo se dělí kvalita, spolehlivost a technické parametry výrobku. Významným kritériem je také funkčnost resp. počet funkcí výrobku. Zákazníci přiznávají, že jsou při koupi výrobku výrazně ovlivněni i odbornými recenzemi a výsledky spotřebitelských testů.
Znalost a návštěvnost řetězců
Mezi nejznámější prodejce elektro sortimentu na trhu patří prodejny Alza.cz (57 procent), Datart (47 procent) a Electro World (45 procent); spontánně si zákazníci nejčastěji vybaví právě jejich názvy. V případě řetězců, které mají jak kamenné, tak i internetové prodejny, je podíl návštěvníků i realizovaných nákupů výrazně vyšší v jejich kamenných prodejnách. Jasným vítězem jak v návštěvnosti, tak v realizovaném nákupu zboží je internetová prodejna Alza.cz. Přibližně 75 procent zákazníků navštívilo její internetový obchod a téměř polovina respondentů v něm nakoupila elektro sortiment.
Jaké faktory ovlivňují zákazníky při výběru prodejny?
Rozhodnutí spotřebitele o výběru konkrétní prodejny pro nákup výrobku zásadním způsobem ovlivňuje cenová image prodejny a předchozí dobrá zkušenost zákazníka s touto prodejnou. TOP 5 nejdůležitějších faktorů ještě doplňují široká nabídka sortimentu, možnost nákupu zboží přes internetový obchod prodejny a nabídka akčních slev.
V kterých prodejnách nakupují zákazníci nejraději?
Bílou techniku a drobné spotřebiče nakupují lidé nejraději v prodejnách Datart, komunikační techniku, spotřební elektroniku, fototechniku, počítače a příslušenství zase v internetové prodejně Alza.cz.
Jaký vztah mají Češi k letákovým kampaním?
Téměř jeden ze tří Čechů uvádí, že nakupuje podle letáků elektro prodejen, které dostává do schránky. Častěji podle letáků nakupují ženy než muži.