V ČR dochází k přehodnocování očekávání od velkých firem v oblasti jejich společenské odpovědnosti. Jak ukázal výzkum CSR Research 2014 realizovaný agenturou IPSOS na podzim 2014, lidé od lídrů trhu očekávají v oblasti CSR zejména aktivity v oblasti ochrany životního prostředí.
Mezi další nejdůležitější témata patří dlouhodobě pravdivá komunikace k zákazníkům a zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Přestože se proměňuje obsah očekávání, tak samotné téma společenské odpovědnosti firem zůstává důležité při nákupu pro 71% veřejnosti a v zaměstnání pro 85% ekonomicky aktivních lidí. Více než 2/3 obyvatel v České republice také uvádí, že je ochotno si připlatit za produkt šetrný k životnímu prostředí – nejčastěji lidé nakupují energeticky úsporná zařízení do domácnosti, recyklované produkty a biopotraviny.
Obecně větší důraz na společenskou odpovědnost firem nebo ochotu kupovat výrobky šetrné k životnímu prostředí mají mladší lidé do 34 let nebo ženy. Téma společenské odpovědnosti firem je naopak méně důležité pro starší obyvatele nad 55 let.
„Lidé si začínají více uvědomovat význam prostředí, ve kterém žijí a pracují, i díky tomu vzrůstá důraz nejen na ekologická témata, ale i na lokálnost, místní komunity a místní aktivity, to nám potvrdili i experti vyjadřující se ve výzkumu“, doplňuje výsledky výzkumu Tomáš Macků, Research & Communication Director Ipsos.
Cílem projektu CSR Research, který je realizován od roku 2010, bylo detailně zanalyzovat jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem a to jak podle názorů populace, tak expertní veřejnosti. Do projektu CSR Research 2014 se zapojily 4 společnosti – Česká spořitelna, ČSOB, Vodafone a McDonald´s, účastníci projektu k výsledkům dodávají:
„Společenská odpovědnost firem získává v očích veřejnosti na důležitosti, a to je silná a pozitivní zpráva pro nás všechny. Pokud jde o výsledky průzkumu, těší nás ocenění veřejnosti za naše úsilí být zcela bezbariérovou bankou a velmi si vážíme i pozitivního hodnocení našeho konceptu finančního vzdělávání,“ uvedla Simona Můčková, manažerka CSR týmu České spořitelny.
„I nás velice těší, že výsledky průzkumu ukazují, že dlouhodobé soustředění ČSOB v oblasti filantropie na komunitní iniciativy a vzdělávání má smysl. CSR je nedílnou součástí strategie banky – věříme v odpovědnost v podnikání a v dobré vztahy s klienty, zaměstnanci i okolím, a soustřeďujeme se na transparentnost ve všech rozhodnutích a procesech,“ říká Alena Králíková, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB.
„Ochranu životního prostředí považujeme za velmi důležitý prvek našeho podnikání, a proto je součástí naší environmentální politiky například spolupráce se společností EkoKom nebo s organizací Rainforest Alliance při ochraně amazonských pralesů. Nicméně v současné chvíli je pro nás neméně důležitá podpora lokálních komunit skrze motivaci mládeže k aktivnímu trávení volného času, jejíž stěžejní částí je fotbalový turnaj pro žáky 1. stupně základních škol McDonald´s Cup, který úspěšně realizujeme již 18 let,“ říká Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK.
„Je radost vidět, že jak veřejnost, tak experti dlouhodobě vnímají společenské aktivity firem na českém trhu pozitivně a že přikládají tak velký význam ochraně životního prostředí,“ říká Miroslav Čepický, ředitel korporátní komunikace Vodafonu.