Nová studie FMCG eShopping 2014 společnosti INCOMA GfK sleduje spotřebitelské chování Čechů při nákupu rychloobrátkového zboží na internetu. Studie se zaměřuje na potraviny, nealkoholické a alkoholické nápoje, drogerie, kosmetika a parfumerie, volně prodejné léky, vitamíny a doplňky stravy nebo potřeby pro psy a kočky.
Podle studie Incoma FMCG eShoping nakupují na internetu rychloobrátkové zboží už desítky procent českých spotřebitelů a odhadovaný celkový obrat za loňský rok přesahuje 28 mld. Kč.
Na internetu se nejčastěji nakupují léky, vitamíny a doplňky stravy; v loňském roce je tam nakoupilo 28 % zákazníků, kteří mají přístup k internetu (tzv. „česká internetová populace“), což je více než 20% z celkové české populace (k internetu má přístup přibližně 75% Čechů). Oblíbený je také nákup kosmetiky (25 % e-populace), parfémů (24 % e-populace), drogerie (21 % e-populace) a potřeb pro psy a kočky (19 % e-populace).
Celkově loni zákazníci na internetu nejvíce utratili za potřeby pro psy a kočky; odhadované roční výdaje za loňský rok jsou 5,2 mld. Kč. Následují parfémy s odhadovaným obratem na internetu za rok 2014 ve výši 5 mld. Kč, kosmetika (4,5 mld. Kč) a léky, vitamíny a doplňky stravy (4,3 mld. Kč)
Potraviny (bez zahrnutí alkoholických a nealkoholických nápojů) na internetu nakupuje už 10 % internetové populace. Nadprůměrně často jde o mladší zákazníky, lidi s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním a s vyššími příjmy. V průměru nakoupí na internetu potraviny 10 krát za rok, při jednom nákupu v průměru utratí přibližně 500 Kč. Nejčastěji mají v „nákupním košíku“ trvanlivé a konzervované potraviny, kávu, čaj, sladkosti nebo speciální potraviny (např. zdravá výživa, mezinárodní kuchyně, apod.). Potraviny nakupují nejčastěji v prodejně itesco.cz, s odstupem následuje řada dalších, např. aukro.cz, lekarna.cz, koreni.cz, apod. Potraviny na internetu nakupují nejčastěji zákazníci kamenných řetězců Tesco a Kaufland.
Hlavní motivací pro nákup rychloobrátkového zboží na internetu je cena, řada zákazníků ovšem uvádí na prvním místě také to, že zboží nelze koupit nikde jinde. Naopak největší překážkou pro rozhodnutí nakoupit na internetu rychloobrátkové zboží jsou náklady za dopravu zboží a dlouhá doba dodání, následují obavy o kvalitu a čerstvost společně s chybějící možností osobně si zboží před zakoupením prohlédnout a zkontrolovat.
Při výběru internetové prodejny pro nákup rychloobrátkového zboží se zákazníci rozhodují především podle dvou základních kritérií: prodejna musí nabízet dobrou cenu, ale zároveň musí mít také „dobrou pověst“. Za rychloobrátkové zboží zákazníci v loňském roce nejčastěji utráceli v e-shopech aukro.cz, drmax-lekarna.cz, elnino.cz, itesco.cz, lekarna.cz, mall.cz, parfemy.cz, parfums.cz, wallmark.cz a zoohit.cz.