Čtyřnohých hlídačů, mazlíčků a kamarádů, kteří mňoukají či štěkají, najdeme v českých i slovenských domácnostech opravdu hodně. Vypovídá o tom i fakt, že krmivo pro psy anebo kočky v roce 2013 nakoupila více než polovina českých domácností a více než 40 procent slovenských domácností. Tato zjištění vyplývají ze Spotřebitelského panelu firmy GfK.
Koupě mazlíčka rozhodně není poslední investicí do tohoto chlupatého kamaráda, a i když by se mohlo zdát, že kupující na svých čtyřnohých kamarádech nechtějí příliš šetřit, i tyto časy jsou již minulostí. „Průměrná útrata se i v uplynulém roce sice přehoupla v České republice přes hranici dvou tisíc korun na jednu domácnost, ale oproti roku 2012 je to o více než stokorunu méně,“ konstatuje Richard Piluša, Client Service Team Leader ze společnosti GfK. V konečném úhrnu to znamená, že se celková útrata českých domácností snížila o více než tři sta milionů, což jistě není zanedbatelné číslo.
Na Slovensku se v minulém roce průměrná útrata dostala skoro k 70 eurům na jednu domácnost. A ačkoliv průměrná útrata meziročně vzrostla, celková kategorie zaznamenala kvůli odlivu kupujících meziroční pokles o více než 2 miliony EUR.
Snaha hlídat si více své výdaje se podepsala i na nižší průměrné útratě za jednotlivé nákupy v Čechách. Takřka 40 procent útraty českých domácností bylo prostřednictvím akčních nákupů. Oproti tomu se na Slovensku nakupuje v akci méně – jen o něco více, než jedna pětina výdajů domácností, tedy výrazně méně než v České republice.
Domácnosti s dětmi se na výdajích za čtyřnohé kamarády podílejí „jen“ asi pětinou, ale také v průměru na jednoho kupujícího utrácejí výrazně méně, než bezdětné domácnosti. Tento rozdíl je zejména patrný u krmiva pro kočky, kde české domácnosti bez dětí utratí v průměru takřka dvakrát více než domácnosti s dětmi. Na Slovensku je tento rozdíl více patrný u krmiva pro psy, za něž bezdětné domácnosti utratí v průměru až o 40 procent více, než domácnosti s dětmi.