Při své poslední cestě do Indie, kde jsem v Dilí předváděl na worshopu, jak lze velmi jednoduše uplatnit inovační marketing v praxi, jsem hned cestou z letiště sledoval novinky a trendy v indické reklamě. Můj taxík kousek za letištěm předjel povoz tažený velbloudem, kde na přívěsu byl umístěn mobilboard propagující „Reliance Matual Fund –Modrý kříž“.
Protože v Indii se nestaví bilboardy kolem dálnic a silnic, tak na každém odpočívadle dálnice jsme míjeli zaparkovaná nákladní auta, která na korbě měla kostku betonu a z ní trčela kovová sloupovitá konstrukce a na ní Eurobilboard. Ten první byl reklamou na „Thanda Piyo Haar din jeeto“.Čím více jsem se blížil k Dilí, tím více se objevovalo zelenožlutých rikš vyzdobených lidovou tvořivostí avšak vzadu vždy po vzoru evropských mobilních reklam byly reklamní nápisy nebo LCD obrazovky s reklamními sděleními.V době mé cesty frčela reklama na Havells a další, které organizuje místní Zenith Optimedia. Tím, jak se rikši s reklamou na předměstí Dilí motají na silnicích, většina lidí si je zapamatuje, protože tyto reklamy jsou jednoduché a na obrázku vždy ukazují, jak lze propagovaný produkt využít v životě člověka a jaké má pro něj výhody. V podstatě jde o přesvědčovací reklamu doprovázenou cenou, aby každý viděl,má-li na to si produkt koupit.
Předměstí Dilí poznáte zdálky snadno. Je pro něj totiž typické, že všude jsou reklamy zasahující až do výše 10 metrů a to ve formátu Ambient reklamy. Jestliže se někde objeví reklama na známý produkt, třeba Jogurt, okamžitě se kolem něj vytvoří les dalších reklam, které parazitují na původním sdělení a propagují regionální služby v blízkém okolí reklamy. Vytváří se tak reklamní plochy až délky 40 m a výšky 10 m (výška je omezena prý zákonem), kde reklamou nejsou pokryta jen okna domů . Na internetu najdete příklady http://www.loupiote.com/photos/3700153912.shtml . Předměstí Dilí je dále typické zastávkami autobusů, které jsou doslova obaleny reklamou nebo sprejerskými nápisy. V době mé cesty se zde konala soutěž o nejlepší zastávku, kdy firmy zastávku udělali jako svůj produkt např. láhev mléka, trojúhelníček sýra apod. Pro místa, kde se staví, je typické, že ploty mají formát hauseboardů a storyboardů, kde lidé jako herci předvádějí příběhy spojené s produktem, na který se reklama vztahuje.Vznikají tak „divadla“ propagující produkty a herci si takto velmi dobře vydělávají ….
Čím blíže se taxík proplétá do moderní části Dilí, tím více se kolem něj objevují fascinující „story reklamy“ vyprávějící příběhy. Celé fasády výškových domů firem jsou pojaté nikoliv jen jako moderní architektura ale spíše jako velkolepý dokonale promyšlený reklamní prostor v noci nasvícený. Firmy totiž své domy využívají maximálně elegantně a kontinuálně efektivně jako mamutí nosič informací s dokonalým grafickým formátem přitahujícím příběhem pozornost. A kolem těchto sídel fungují vysílané blue toth spoty, mms a sms informace nabídek, tak si Vás vždy najdou, pokud máte na svém chytrém mobilu (chytrákovi) povolen blue toth. Pokud máte „appku“, tedy chytrou aplikaci Foursquare okamžitě v geolokaci zjistíte na svém chytrákovi pozitivní a negativní zkušenosti s danou firmou ve formátu vzkazů v zelených nebo oranžových bublinách a můžete využít pravidlo 1/11 spokojeného nebo nespokojeného zákazníka. V podstatě co sídlo firmy, to zdroj vlastního „vysílání reklamy“ ….
Když jsem přijel do hotelu, nestačil jsem se divit, kdy, kde a jaké informace na Vás mohou útočit. Pokud se po cestě chcete osprchovat a využít ručník tak věřte, že i ten má svou vetkanou reklamu na produkt v mém případě cereální tyčinky Munch producenta, se kterým hotel spolupracuje. I mýdlo má svou reklamu na obchod s dárky a na toaletním papíru je na každém listu reklama na tyčinku Mars… a na ochranách je vytištěna reklama na místní ZOO s příslušným zvířátkem….. Každé patro hotelu má svou jedinečnou vůni,kde vyvíječe vůní v režimu scent marketingu Vám dotvářejí prostor a nevtíravou jedinečnost. Na každém pokoji je brožura „yelowadvice“ , tedy kniha dobrých rad a doporučení, které v rámci advice marketingu Vám doporučují navštívit to a to, jíst tam a tam, kupovat gifty tam a tam a využívat to či ono. Pokud si pustíte TV a toužíte vidět místní vysílání a ne světová vysílání BBC, CBS, News, Eurosport aj. tak 2 kanály jsou věnovány komerční reklamě a teleshopopingu, kde se Vám produkty předvádějí a teletextem si můžete navolit sekvenci toho, co Vás produktově zajímá. Dokonce jsem objevil i v ČR známého převáděče Horsta, který nabízel keramické nože řezající kosti a hřebíky…..
Podobně si můžete na pokoji pustit 3D hry s Productplacementem, které pro hravé Indy jsou doslova rájem. Můžete si hrát s jogurty, můžete sklízet okurky na rychlost, můžete soutěžit v balení turbanu, pěstování vousů, lízání zmrzliny, svlékání ženy……prakticky ve všem a vždy je tu reklama linková i nadlinková a podlinková, která na vás jemně útočí a vždy doporučuje. Zajímavostí těchto her je totální persvaze, tedy přesvědčování, že daný produkt je ten právě pro Vás a na míru připravený. Hotel každému ubytovanému a to je super služba, zapůjčuje chytrý mobil s pyramidou app aplikací, které jsou cíleně nastaveny tak, aby návštěvník byl kaptologicky tedy s využitím IT technologií přesvědčován, že nemůže zapomenout na to, aby koupil dárek tam a tam, aby navštívil to či ono, protože jen tak bude moci říci navštívil jsem v Dilí to nejzajímavější…..Pro cizince má tento chytrák cenu zlata. Namíříte-li jej objektivem na jakýkoliv nápis, třeba reklamní nebo jídelní lístek, obal produktu a navolíte si jazyk, třeba češtinu jako jeden ze 156 volitelných jazyků, tak si přečtete jakoukoliv reklamu a nápis, ať je napsána jakýmkoliv jazykem používaným v Indii.
Pokud budete mít chuť se na některé současné reklamy běžící v Indii podívat, nalistujte si třeba http://www.campaignindia.in/ a pusťte si to, co Vás zajímá. Jen tak si uděláte obrázek o tom, jak kvalitní jsou skutečně indické reklamy získávající na soutěžích celou řadu ocenění a jak je marketeři v Indii používají pro propagaci svých produktů a importů http://www.afaqs.com/advertising/.