Obchod

Retail Summit 2014: Jak zlepšit image obchodu?

Český obchod se již několik let potýká s poklesem svého image, pranýřováním ze strany médií a snižující se spokojeností zákazníků. Kde vězí zakopaný pes a jak pověsti českého obchodu dodat pozitivní náboj? Retail Summit 2014 pozval na pomoc šéfy nejvýznamnějších PR agentur. Vladimíra Bystrova (Bison & Rose), Milana Hejla (AMI Communications), Radka Maršíka (FleishmanHillard) a Václava Pavelku (Native PR), aby na Summitu živou formou představili vlastní recept, jak image obchodu zlepšit.

Český obchod zaznamenal v posledních 20 letech obrovský rozvoj – bylo postaveno více něž tři sta hypermarketů a šest stovek diskontů, průběžně přibývají i nové supermarkety, specializované velkoprodejny nepotravin, convenience stores a v neposlední řadě se dynamicky rozvíjí internetový prodej. Ostrá konkurence jednotlivých obchodních řetězců tlačí ceny dolů a přispívá i ke kontinuálnímu rozvoji šíře a kvality nabízeného sortimentu zboží a služeb.

Tato objektivní fakta se zpočátku velmi průkazně odrážela i v subjektivním hodnocení obchodů ze strany nakupujících zákazníků. Jak potvrzuje výzkum Shopping Monitor, publikovaný každoročně analytiky z Incoma-GfK, hodnocení českého obchodu se od poloviny 90. let průběžně zlepšovalo. Výrazně pozitivně se vyvíjel názor českých zákazníků i na tak klíčové parametry maloobchodní nabídky, jako je cenová úroveň nebo kvalita zboží. Okolo roku 2005 však bylo možné vysledovat určitou “saturaci spokojenosti”, jinými slovy: zákazníci si na nový standard maloobchodní nabídky zvykli a začali být daleko náročnější.

Zásadní obrat ve vnímání kvality obchodu pak nastal v souvislosti s “velkou” ekonomickou krizí, jmenovitě po roce 2009. Zákaznické hodnocení se začalo prudce zhoršovat a image obchodu začala být vnímána stále kritičtěji. Odborníci velmi intenzivně diskutují, s čím tento negativní trend souvisí. Svoji roli nepochybně hrají objektivní faktory – zejména snaha udržet nízké ceny i při růstu nákladů (a DPH) ruinuje v řadě směrů kvalitu zboží i vlastní maloobchodní činnosti. Je však zjevné, že působí i subjektivní faktory na straně zákazníků. Řada výzkumů prokázala, že díky globální ekonomické krizi se zákazníci stali celkově daleko kritičtější a vybírají si zboží a služby s podstatně větší “profesionalitou” a náročností než dříve. Ve specifických českých podmínkách navíc působí všeobecně přítomný negativní faktor “blbé nálady”, který zvyšuje kritičnost populace. V neposlední řadě je třeba zmínit i to, že si z obchodů (a zejména pak ze zahraničních řetězců) udělali oblíbeného “obětního beránka” někteří čeští politici a také řada médií.

Český obchod má tedy další problém a potřebuje profesionální pomoc. Retail Summit 2014 přichází v tomto směru s originálním nápadem: pozval na pomoc se zhoršující se image obchodu ty nejpovolanější. A protože forma je v PR velmi důležitá, nepůjde v žádném případě o nudné konferenční prezentace, ale o napínavé soutěžní klání těchto hvězd českého PR, o jehož vítězi rozhodnou přímo na místě účastníci summitu.

Kdy: 4. – 5. 2. 2014
Kde: Clarion Congress Hotel Prague
Organizátoři: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Vysoká škola ekonomická Praha a agentura Blue Events
www.retail21.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!